Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeisk offensiv för tystare och renare bussar

En rad städer, regioner, företag med flera undertecknar på torsdagen en deklaration om att det behövs fler elbussar och andra fossilfria bussar i Europa. Foto: Volvo Bussar.

En rad städer, regioner, företag med flera undertecknar på torsdagen en deklaration om att det behövs fler elbussar och andra fossilfria bussar i Europa. Foto: Volvo Bussar.

EU-kommissionen går nu till offensiv för att skynda på övergången till elbussar och andra renare och tystare bussar. På torsdagen samlades en rad städer, regioner, fordonstillverkare, bussföretag och kollektivtrafikutövare i ett gemensamt upprop för att öka mängden rena, tysta och klimatsmarta fordon i Europa. Göteborgs stad är en av undertecknarna, likaså Kungsbacka och Svensk Kollektivtrafik. Men i övrigt är det svenska deltagandet klent.

Idag finns omkring 200 000 bussar i kollektivtrafik i Europa. Men bara 10 – 12 procent av dessa drivs fossilfritt, exempelvis med el, HVO eller biogas. Därför anser EU-kommissionen att det är nödvändigt att skynda på övergången till elbussar och andra renare och tystare bussar för att öka människors livskvalitet och minska klimatutsläppen.

Den deklaration som aktörer i kollektivtrafiken i Europa stöder sätter som mål är att det senast 2019 ska finnas minst 2 000 elbussar i trafik i EU. Fram till 2025 är ambitionens att andelen fossilfria bränslen ska öka till 30 procent (Sverige ligger markant bättre till, men har hittills varit långsamt med att saatsa på elbussar).

– Göteborg har varit drivande i att få till denna mycket positiva deklaration. Den innebär att städer, regioner, näringsliv och EU-institutionerna gör en gemensam kraftsamling kring elektrifieringen av urbana transportsystem. Det är bra för resenärerna, miljön och konkurrenskraften, säger Ann-Sofie Hermansson(S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborgs Stad.

De aktörer som undertecknade deklarationen lovar en lång rad åtgärder: Transportmyndigheterna och trafikoperatörerna lovar att köpa in fler fordon. Myndigheterna och operatörerna ska tillsammans med energiföretag och nätoperatörer samverka i utbyggnaden av nödvändig infrastruktur. Busstillverkarna lovar att öka antalet fordonsmodeller, förbättra räckvidden för elbussar och öka driftsäkerheten.

EU-kommissionen pekar på klimatöverenskommelsen i Paris och menar att lokala och regionala ledare har en central roll i arbetet med att minska de fossila utsläppen genom att uppgradera kollektivtrafiken och göra den renare, mer energieffektiv och mer hållbar.

De städer och regioner som undertecknat deklarationen är:
Aberdeen
Berlin
Bristol
Bryssel
Gdynia
Göteborg
Hamburg
Kungsbacka
Köpenhamn
Ljubljana
London
Maia
Maribor
Milano
Nice
Nicosia
Oslo
Pisa
Radlo
Rijeka
Sofia
Torres Vedras
Warszawa    
Zagreb

Ile de France (Frankrike)
Noord Brabant (Holland)
Murciaregionen
Pomorskieregionen
Baskien /(Spanien)
Kastilien & La Mancha
Burgenland (Österrike)
Friuli Venezia Giulia (Italien)
Valenciaregionen
Katalonien
Arnhem Nijmegen
Madridregion

Fordons- och tillbehörsleverantörer:
Daimler Buses
Alstom
Blue Solutions (Bolore)
VDL
VanHool
ABB
SAFRA
Skoda Electric
Bombardier
Irizar
Solaris

Dessutom undertecknas deklarationen av åtta organisationer med anknytning till kollektivtrafik.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)