Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiska elbussar stormar fram i London

Kinesiska BYD och brittiska ADL skördar nya framgångar på elbussmarknaden. Nu har man erövrat en tredje stor order på batteribussar till London på kort tid. Bild: BYD.

Kinesiska BYD och brittiska ADL skördar nya framgångar på elbussmarknaden. Nu har man erövrat en tredje stor order på batteribussar till London på kort tid. Bild: BYD.

Den kinesiska elbusstillverkaren BYD i samarbete med brittiska ADL (Alexander Dennis) är nu på väg att snabbt erövra den stora marknaden för elbussar i London. BYD/ADL har nu tagit hem den tredje stora ordern på kort tid på batteribussar till den brittiska huvudstaden. I samtliga fall gäller det bussar som laddas i depå nattetid. För Volvo, som hittills hårt har bundit upp sig för så kallad opportunity charging, snabbladdning vid exempelvis ändhållplatser, är det inte goda nyheter. Det som sker i London påverkar ofta utvecklingen i övriga Storbritannien.

Den senaste elbussordern från London gäller 23 batteribussar till operatören Metroline.

För bara några dagar sedan blev det klart att Go-Ahead Group beställer 30 batteribussar från BYD/ADL som komplement till de 65 bussar från samma tillverkare som man redan tidigare har köpt. För drygt en månad sedan beställde ett dotterbolag till RATP Dev 36 batteribussar från BYD/ADL för trafik i London.

I samtliga fall gäller det 10,8 meter långa enplansbussar av modell BYD ADL Enviro 200EV. Bussarna till Metroline ska levereras sommaren 2018 och sättas i trafik på linje 46 i London, från Lancaster Gate till St Bartholomew´s Hospital. BYD ska också leverera laddutrustning till den depå som blir bas för de nya bussarna.

Metroline kör sedan maj 2016 också världens första batteridrivna dubbeldäckare i linjetrafik. Det är fem BYD dubbeldäckare som  är helt byggda i Kina. Här handlar det dock om ett fälttest, inte om serieproducerade batteribussar.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)