Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kör- och vilotider: Föga nytt att vänta från EU

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Inga stora förändringar att vänta från EU om kör- och vilotidsreglerna. Men vi måste f en rimligare tillsyn i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Inga stora förändringar att vänta från EU om kör- och vilotidsreglerna. Men vi måste f en rimligare tillsyn i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Allt tyder på att det inte blir några större förändringar från EU när det gäller kör- och vilotidsreglerna. Det konstaterade Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, på tisdagen. På ett seminarium i anslutning till organisationens årliga stämma gick hon igenom det aktuella läget när det gäller kör- och vilotiderna samt tillämpningen av regelverket.

– Tyvärr. Den översyn som EU-kommissionen nu gör av ett antal regler som rör vägtrafiken kommer inte att ge så mycket att hänga i julgranen, konstaterade Anna Grönlund.

Hon konstatrade att att det sannolikt blir tillåtet med veckovila i fordonet för yrkesföraare. Men det berör främst godstrafiken. Bussförare som tar sin veckovila i bussen är mycket sällsynta. EU-kommissionen vill också ha en harmonisering av kör- och vilotidsreglerna med vägarbetstidslagen, vilket inte kommer att betyda något för svenska bussföretag.

Kommissionen tar också upp frågan om mutibemanning i fordon.

– Vi kräver att om man har två förare ska den förare som inte kör kunna räkna tiden som resenär som vilotid, sa Anna Grönlund.

Hon konstaterade att regelverket hanteras olika i olika EU-länder.

– Den svenska Transportstyrelsen är en av de hårdaste i Europa i sin tillsyn.  Även marginella överträdelser innebär stora risker för företagen.

– Självklart ska man ha regler, men tillämpningen är orimlig när företag kan få kännbara sanktioner om man exempelvis kör en buss mellamn verkstad och tvätthall utan att förarkortet sitter i. Vi kan inte ändra lagen, men vi kan arbeta för att få en rimligare tillämpning av den.

Anna Grönlund konstaterade att det just nu finns ett antal ärenden i förvaltningsrätterna dit bussföretag har överklagat sanktioner som man anser är felaktiga.

– Utfallet av de här ärendena är oerhört viktigt. Domarna bildar praxis som Transportstyrelsen följer.

Under försommaren presenterade Transportstyrelsen en utredning som man gjort på regeringens uppdrag. Där föreslår man halverade sanktionsavgifter vid smärre förseelser och höjda vid allvarliga.

– Att köra över garageplanen utan att förarkortet sitter i bedöms som en all varlig förseelse, förtydligade Anna Grönlund.

Utredningen föreslår också att maxbeloppet för en sanktionsavgift ändras från tio procent av företagets årsomsättning till en procent. Men samtidigt höjs takbeloppet under ett år från 200 0000 kronor till 800 000 kronor.

– De flesta av er kommer att få en höjd sanktionsavgift, varnade Anna Grönlund de omkring 50 deltagarna i seminariet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)