Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slut med tester – storstad börjar skifte till elbussar

Under flera år har Hamburg testat olika lösningar av elektrifierad busstrafik på en särskild busslinje i staden, innovationslinje 109. Nu är det sluttestat, nu sätter man igång med omstälningen av storstadens bussflotta till elbussar.

Under flera år har Hamburg testat olika lösningar av elektrifierad busstrafik på en särskild busslinje i staden, innovationslinje 109. Nu är det sluttestat, nu sätter man igång med omställningen av storstadens bussflotta till elbussar. Foto: Hamburger Hochbahn.

Ett år tidigare än planerat börjar Tysklands näst största stad, Hamburg, sin storskaliga övergång till elbussar. Ursprungligen var det planerat att Hamburg från 2020 enbart skulle köpa emissionsfria bussar. Men nu går lokaltrafiken i Hamburg, Hochbahn, ut i en första stor upphandling av elbussar. I början av 2019 ska de första bussarna börja köra på Hamburgs gator.

Den upphandling som Hochbahn nu har inlett gäller 60 elektriska tolvmetersbussar, alltså normalstora stadsbussar. Bussarna ska sättas i trafik 2019 och 2020.

Om allt går enligt plan ska alla Hochbahns omkring 1 000 bussar med förbränningsmotor ha ersatts av elbussar till början av 2030-talet.

På linje 109 har Hamburger Hochbahn även testat bränslecellsbussar. Foto: Ulo MAasing.

På linje 109 har Hamburger Hochbahn även testat bränslecellsbussar. Foto: Ulo Maasing.

Under flera år har Hamburg testat olika lösningar för alternativa drivlinor på en särskild busslinje, innovationslinje 109 som vi tidigare utförligt har rapporterat om.

– Det har fört oss framåt enormt mycket. Nu är det dags att gå vidare och steg för stg byta ut vår vagnpark, säger Henrik Falk, styrelseordförande i Hamburger Hochbahn.

Och Hamburg samarbetar med Berlin i sin satsning på elbussar. Därmed arbetar inte bara de två största städerna i Tyskland och det företyag som kör lokaltrafik i Storhamburg (VHH) tillsammans för en elektrifiering av lokaltrafiken. De tre har tillsammans nästan 3 000 bussar och över 740 miljoner resenärer om året.

Därmed är man också en av de största avnämarna när det gäller kollektivtrafikbussar i Europa. Fem andra tyska storstäder har anslutit sig till initiativet: München, Düsseldorf, Köln, Stuttgart och Darmstadt. Andra städer har förklarat sig intresserade.

Räkna med tuff konkurrens mellan busstillverkarna för att kapa åt sig delar av denna jättemarknad under framväxt!

Samarbetet mellan städerna innebär att övergången till elbussar i de tyska storstäderna rycker avsevärt närmare. Städerna arbetar nu tillsammans för en gemensam teknisk standard för bussarna. Syftet är att ge busstillverkarna incitament att erbjuda marknaden serietillverkade bussar på marknadsmässiga villkor.

– Vi tar nu ett jättesteg framåt. Med en standardisering av fordonsteknologin lägger vi grunden för en fungerande elbussmarknad. Vi behöver bussar som mäter sig med konventionella dieselbussar när det gäller tillförlitlighet, tillgänglighet och inköpskostnader. Då finns det inget som bromsar en övergång till elbussar, säger Henrik Falk.

Sigrid Niuttka, styrelseordförande för lokaltrafiken i Berlin (BVG) är inne på samma linje.

– Genom att harmonisera våra krav på de nya bussarna gör vi det lättare för tillverkarna att utveckla och tillverka fordon som är anpassade till marknaden. Under de närmaste åren väntar dem uppdrag för tiotals miljoner kronor, säger hon.

Omställningen till elbussar i stor skala innebär också andra utmaningar för trafikföretagen. Depåerna måste förses med laddinfrastruktur och tillräcklig elförsörjning. Till det kommer nya IT-system för fordonsövervakning och driftsledning liksom omfattande utbildningar för trafikföretagens medarbetare.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)