Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Franska ledbussar kompletterar Volvos största elbussorder

Franska Heeuliez gör en inbrytning på den nordiska bussmarknaden genom att sälja tio 18-meters helt elektriska ledbussar för trafik i Trondheim. I tolvmetersversion lanserades bussen i september 2015. Foto: Heuliez.

Franska Heuliez gör en inbrytning på den nordiska bussmarknaden genom att sälja tio 18-meters helt elektriska ledbussar för trafik i Trondheim. I tolvmetersversion lanserades bussen i september 2015. Foto: Heuliez.

För knappt en månad sedan fick Volvo sin hittills största order på elbussar, 25 Volvo 7900 Electric 12-metersbussar för trafik i Trondheim. Nu är det klart att ordern kompletteras med tio 18-meters ledbussar, även de helt elektriska. Dock inte från Volvo utan från franska Heuliez.

Det är den stora norska bussoperatören Tide Buss som på onsdagen la en order på de tio bussarna av modell Heuliez GX437. Volvo kommer att nästa år sätta ett par helelektriska ledbussar i trafik i Göteborg i ett fältprov.

Tide Buss har vunnit trafikhuvudmannen Atb:s upphandling av tätortstrafiken i Trondheim där upphandlaren ställde krav på elektrifiering av flera stadsbusslinjer.

Heuliez ingår i samma företagsgrupp som Iveco Bus, CNH Industrial, och de tio helelektriska ledbussarna ska levereras av Iveco Bus Norge. Bussarna ska levereras i början av 2019.

Utseendemässigt liknar bussarna Iveco Urbanway.

I tolvmetersversion lanserade Heuliez sin elbuss GX437 i september 2015 i samband med det stora klimattoppmötet i Paris.

Bussarna till Trondheim ska vara utrustade för såväl snabbladdning på linjen som för depåladdning.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)