Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grönt för åtta elbusslinjer i Malmö

Åtta elbusslinjer ingår i det Storstadsavtal som kommunstyrelsen i Malmö godkände på onsdagen.

Åtta elbusslinjer ingår i det Storstadsavtal som kommunstyrelsen i Malmö godkände på onsdagen.

Politikerna i kommunstyrelsen i Malmö godkände på onsdagen en storsatsning på kollektivtrafiken i staden. Satsningen innebär bland annat att Malmö ska få åtta nya elbusslinjer, men också en utbyggnad av Malmöpendeln mot Lomma. Dessutom blir det en rejäl satsning på cykelbanor i Malmö. Det slutliga beslutet ska fattas i kommunfullmäktige den 26 oktober.

De kommande åren kommer det att satsas 3,4 miljarder på kollektivtrafiken i Malmö och byggas cykelbanor för närmare 600 miljoner kronor. Dessutom ska det byggas fler än 26 000 bostäder. På onsdagen godkände kommunstyrelsen planerna som är ett resultat av Storstadsavtalet i Sverigeförhandlingen.

Avtalet innebär att Malmö får statlig medfinansiering till satsningen som är den största infrastruktursatsningen i Malmö sedan Citytunneln och kommer att ge Malmöborna åtta busslinjer för eldrivna bussar, 14 nya cykelbanor utsprida över staden samt en andra etapp av Malmöpendeln till Lomma. I anslutning till de nya kollektivtrafikstråken ska det byggas 26 700 bostäder.

Av de åtta elbusslinjerna kommer fem att vra MalmöExpressen-linjer med BRT-standard.

I avtalet ingår även 1800 bostäder i Lomma och Kävlinge, i anslutning till Malmöpendeln.

Satsningarna kommer att ske i etapper under närmare 15 år med start 2019. Den sammanlagda satsningen beräknas att uppgå till nästan fyra miljarder kronor, varav staten står för halva kostnaden vad gäller kollektivtrafiken och en fjärdedel av kostnaderna för cykelsatsningarna.

– För Malmös fortsatta utveckling och tillväxt är det nödvändigt med attraktiva och hållbara trafikinvesteringar. Investeringarna är bra för både miljön och tillgängligheten, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– En väl fungerande kollektivtrafiknät, där olika delar knyter an och förstärker varandra, är nyckeln till den täta gröna staden och att Malmö kan fortsätta växa hållbart, Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)