Den internationella kollektivtrafikjätten Transdev satsar på att utveckla trafik med förarlösa fordon. Samtidigt suddas gränsen ut allt mer mellan traditionell kollektivtrafik och mer individuella lösningar för persontrafik. Bakgrunden är att utvecklingen när det gäller autonoma, självkörande, fordon går snabbt framåt.

I franska Rouen testar Transdev förarlösa bussar som kör i tre slingor och tar upp passagerare på beställning. Foto: Transdev.
Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd, förarlös trafik testas just nu i staden Rouen i norra Frankrike. Bakom tjänsten står Transdev som parallellt med detta arbetar med ett projekt med självkörande bussar i Linköping som kan komma att rulla igång redan under nästa år.
– Från och med våren 2018 kan tjänsten för anropsstyrd förarlös trafik användas av allmänheten i Rouen. Att resenärer då i realtid kan beställa en bil utan förare till ett av de sjutton stoppen som finns längs någon av slingorna är otroligt spännande. Det har länge pratats om förarlösa fordon. Nu händer det på riktigt, säger Christian Monstein, Innovationschef på Transdev Sverige.
I Sverige deltar Transdev i ett samarbete med VTI, Linköpings Universitet, Linköpings Kommun, Östgötatrafiken, Science Park Mjärdevi och IBM som snart ska få autonoma bussar att rulla i den nya stadsdelen Vallastaden i Linköping. Projektet, som vi tidigare skrivit om, handlar om allt från trafiksäkerhet till digitala tjänster. Redan nästa år kan bussar utan förare vara ett faktum i Linköping.
– Vi på Transdev ser autonoma transportsystem som ett komplement till vanlig kollektivtrafik. Dessa tester är viktiga milstolpar i vår strategi att bli det ledande trafikföretaget inom autonoma transportsystem och framtidens mobilitet, säger Christian Monstein.
Lämna ett svar