Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen kritiserar regeringsbeslut om kör- och vilotider

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag: Höjningen av takbeloppet när det gäller sanktionsavgifterna är mycket olycklig och olämplig. Foto: Ulo Maasing.

Bussbranschen i Sverige kritiserar regeringens beslut på torsdagen när det gäller höjda sanktioner för överträdelser av kör- och vilotidsreglerna. ”Transportstyrelsen har själv konstaterat att man är en av de mest fyrkantiga myndigheterna i Europa när det gäller tillsynen av reglerna”, konstaterar Sveriges Bussföretag i sin kritik av regeringens beslut som vi tidigare har rapporterat om.

– Vi har efterfrågat en ökad flexibilitet och ett mer verklighetsanpassat system och tillsyn. När Transportstyrelsen 2015 jämförde den svenska tillsynen med andra EU-länder kommenterade man själv att man tillämpar delar av regelverket mer fyrkantigt än många av de besökta länderna.

– Det blir verkligen upp till bevis från Transportstyrelsen att visa på ett ändrat beteende från myndigheten vid företagskontroller. Den differentiering av sanktionsavgifterna som beslutats är bra. Höjningen som beslutats av takbeloppet till 800 000 kronor är mycket olycklig och olämplig. Det är en felaktig bedömning som Transportstyrelsen och därefter regeringen har gjort i den frågan, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

Annika Nordin, förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Även Annika Nordin, förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag är kritisk mot regeringens beslut.

– EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretag. Sveriges Bussföretag och våra medlemsföretag är tydliga med att det ska finnas regler för körtid och vila – men de måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i.

– Trafiken är många gånger oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa, säger hon.

Som vi rapporterade på torsdagen innebär regeringsbeslutet både höjda och sänkta sanktionsavgifter för företag när man bryter mot kör- och vilotidsreglerna.

Sanktionsavgifterna vid smärre förseelser halveras till 500 kr respektive 1000 kr. Vid allvarligare överträdelser som t ex att företaget inte spar uppgifter från förarkort och färdskrivare höjs avgifterna kraftigt, upp till 20 000 kr. För det sammanlagda sanktionsbeloppet vid en företagskontroll gäller för närvarande ett takbelopp om 200 000 kronor eller ett maxbelopp på tio procent av företagets årsomsättning. Regeringen beslutade att maxbeloppet istället ska vara en procent av årsomsättningen och att takbeloppet ska vara 800 000 kronor.

Möjligheterna att befria från avgift när det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften utökas.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)