Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Högre och lägre böter för brott mot kör- och vilotidsregler

Infrastrukturminister Tomas Eneroth: Det ska inte gå att komma billigt undan om man medvetet bryter mot reglerna. Foto: Jan Lipka/Regeringskansliet.

Regeringen beslutade på torsdagen om ändrade böter, eller sanktionsavgifter som det egentligen heter när det gäller brott mot kör- och vilotidsreglerna. Det handlar om både höjda böter och sänkta. De höjda sanktionsavgifterna gäller för trafikföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs.

Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs från 200 000 kr till 800 000 kr, något som Sveriges Bussföretag reagerar mot.

– Självklart ska det finnas bra kör- och vilotider i yrkestrafiken. Men svensk tillsyn av detta EU-regelverk är enligt en egen rapport från Transportstyrelsen mer fyrkantig än andra EU-länders. Då är det inte rimligt att höja takbeloppet, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

De nya reglerna börjar gälla den 1 mars nästa år och innebär i korthet följande, förutom det höjda takbeloppet:

Sanktionsavgifterna för överträdelser av mindre allvarlig art sänks (till 500 kr respektive 1 000 kr). För mer allvarliga överträdelser höjs i stället avgifterna till mellan 2 000 kr och 20 000 kr. För synnerligen allvarlig överträdelse differentieras avgiften till 8 000 kr eller 20 000 kr. För de allvarligaste överträdelserna kommer sanktionsavgiften dessutom att öka gradvis ju mer regeln överträds.

Sanktionsavgiften ökar med 20 000 kr för varje gång som ett företag inte medverkar till att kontroll kan genomföras.

Sanktionsavgifter för sådana överträdelser som en förare begått i utlandet ändras för att motsvara de böter som en förare får betala för överträdelser som begås i Sverige.

– Alla som arbetar i transportbranschen ska ha goda arbetsförhållanden. Branschen har framfört att de företag som begår väldigt allvarliga överträdelser eller medvetet väljer att inte följa reglerna har kunnat komma relativt billigt undan – detta ändrar vi på med dagens förordningsändring, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth(S).

 

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)