Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva begränsar hur bussföraren kan gasa

Arriva inför ett nytt, digitalt system som begränsar bussförarens möjlighet att accelerera. Foto: Bartlomeij Banazak/Arriva.

Buss- och tågoperatören Arriva inför ett nytt system på sina bussar som begränsar förarens påverkan på accelerationen. Enligt företaget kommer det nya, digitala systemet att ge resenärerna en mjukare och mer komfortabel resa. Samtidigt minskar bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid. Arriva uppger att målet är att minska förbrukningen och utsläppen med fyra procent jämfört med dagens nivåer.

Systemet heter Econospeed. Arriva har beslutat att installera lösningen i alla nyare bussar, det vill säga i 613 av cirka 750 bussar. Enbart de bussar som man planerar att fasa ut inom en tvåårsperiod blir utan. På de nya bussarna som börjat levereras till Arrivas trafik i norraa Storstockholm finns en liknande lösning installerad redan från början. Senast halvårsskiftet 2018 ska systemet vara infört på alla bussar som ska få det.

Mätningar av systemets effektivitet kommer att starta omgående, men först efter ett år kommer det gå att analysera det fullständiga resultatet.

– Resan blir mer behaglig i en buss som har det här stödet installerad, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör division buss på Arriva.

– Körningen blir aldrig ryckig utan bussen accelererar på samma sätt oavsett last, vägens lutning eller väglag.

Econospeed är ett märkesoberoende system som installeras i bussen för att begränsa förarens påverkan på accelerationen. Det ger en mjuk, komfortabel acceleration utan att bussen känns trög. Varje busstyp måste inledningsvis kalibreras, men när det är gjort accelererar bussen på samma sätt oavsett last, vägens lutning eller väglag.

Arriva ser en rad fördelar med systemet: Lösningen eliminerar en ryckig acceleration där passagerare riskerar att falla. Systemet hjälper också föraren att köra bränslesnålt, vilket leder till minskade utsläpp. Ingen särskild träning krävs, och systemet möjliggör eco driving utan särskild insats från föraren. Dessutom minskar en mjukare körstil också slitage och skador på fordonet.

Taggat som: , ,

4 kommentarer »

  1. Allt som kan göra resan behagligare är ju bra. Men ibland behövs möjlighet att kunna accelerera och då när hållplatser ligger på vägar där hastigheten är 50 och mer. Så när man ändå är inne på teknikfrågor så är frågan om när bussen står på hållplatsen att hastigheten sänks till typ 40 km. Vi får lägre hastighet runt håll plats och att vi får företräde i trafiken när man lämnar hållplatsen.

    • jag är övertygad att det går att accelerera någorlunda snabbt utan att det blir ryckigt

      • Tror jag med. Dörrbromsen kunde släppas betydligt mjukare också,växellådan växla mjukare i synnerhet vid nedväxling. Retardern kunde smygas in istället för att bromsa så fort man nuddar pedalen. Men att inte kunna acca vid behov är ett lika dåligt alternativ.

  2. I England kallar förarna detta Eco no speed och de vill ej ha det, trafikfarligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)