Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommunalt företag köper nya hjulmotorer till Umeås elbussar

Umeå Kommunföretag köper nya hjulmotorer till elbussarna i staden.

Elbusstillverkaren Hybricon har fått en order på drivaxlar med tillhörande hjulmotorer värd cirka 7 miljoner kronor. Beställare är Umeå Kommunföretag AB, som äger de elbussar från Hybricon som är i trafik i staden hos operatören Transdev. Umeå Kommunföretag har valt att byta ut de befintliga hjulmotorerna på elbussarna på grund av kvalitetsbrister.

Affären har blivit möjlig sedan Hybricon etablerat samarbete med ZF Friedrichshafen AG. De befintliga hjulmotorerna har levererat av Ziehl-Abegg.

Den 6 november meddelade Hybricon att de uppgraderade hjulmotorerna, som bolaget fått levererade från den tidigare underleverantören, återigen uppvisat kvalitetsbrister. I samband med detta inleddes en process med att testa nya hjulmotorer från världens största underleverantör av drivlinor till fordonsindustrin, tyska ZF. För att snabba på processen har Umeå Kommunföretag AB beslutat om att direkt byta ut samtliga befintliga hjulmotorer till ZF:s drivsystem.

Konstruktionsmässigt rör det sig om nya drivaxlar med tillhörande hjulmotorer som är likställiga med Hybricons nuvarande lösning. Dessa kommer att vara fullt kompatibel med elbussarna efter att vissa programvaruuppdateringar skett. En första leverans är beräknad att ske under november.

– Att vi etablerar ett samarbete med ZF som leverantör och framtida partner är ett stort och nödvändigt steg i vårt utvecklingsarbete. Vi närmar oss en teknisk lösning som jag är övertygad om kommer gynna alla parter. Vi har starkt förtroende för ZF och deras produkter som prestandamässigt håller mycket hög kvalitet, säger Hybricons vd Johan Suup.

Totalt har Umeå nio elbussar från Hybricon i trafik.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)