Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Unik möjlighet till förbättringar för bussbranschen”

EU har en unik möjlighet att förbättra för bussnäringen, hävdar den internationella vägtransportunionen, IRU. Foto: Ulo Maasing.

EU har nu en unik möjlighet att förbättra villkoren för bussnäringen och att möta de särskilda behoven hos bussföretagen, både när det gäller linjetrafik och turisttrafik. Det hävdar IRU, den internationella vägtransportunionen där bland andra Sveriges Bussföretag är medlem. Om bussresandet i EU ökar med en enda procent kommer det att ha en stor, positiv effekt för samhället, konstaterar EU-kommissionen i sitt mobilitetspaket som nu går vidare till Europaparlamentet och ministerrådet för beslut.

IRU betonar att det är viktigt att inte klumpa samman busstrafik med godstraansporter i regelverket. Busstjänster levereras av människor till människor och bör ha ett regelverk som är anpassat till de speciella behov som verksamheten har, framhåller IRU.

– Busstrafiken, båe den reguljära och turisttrafiken, har en potential att möta stora utmaningar både socialt och när det gäller miljön. Därför uppmanar vi EU-parlamentet och Rådet att inflra särskilda regler för bussnäringen så att den på ett effektivt sätt kan serva människor och bidra till att göra det europeiska mobilitetssystemet mer hållbart, säger Matthias Maedge som leder IRU:s arbete i EU.

– Kör- och vilotidsregler, vägavgifter och stationering av förare är nyckelområden som kräver särskild uppmärksamhet och skräddarsydda lösningar för bussnäringen.

IRU konstaterar att EU-kommissionen erkänner bussnäringens betyudelse och dess fördelar både socialt och miljömässigt. Kommissionen bedömer att en ökning på en procent av bussresandet för med sig betydande fördelar för samhället när det gäller att minska utsläppen av koldioxid, öka rörligheten för socialt missgynnade grupper, öka trafiksäkerheten samt skapa en ökad sysselsättning.

Organisationen betonar också att eftersom bussar är en del av lösningen när det gäller trängsel och föroreningar från transporter bör de inte belastas med trängselavgifter eller andra externa kostnader som vägavgifter.

Man framhåller också att bussturismen har en viktig roll för lokala turistnäringar, samtidigt som den är beroende av när människor har semester och fungerar mycket annorlunda än övriga vägtransporter. Därfr, menar IRU, måste kör- och vilotidsreglerna anpassas efter turistbussnäringens särskilda karaktär.

Över 300 000 bussföretag varav många småföretag sysselsätter direkt mer än två miljoner människor i EU, samtidigt som de indirekt skapar miljontals ytterligare arbetstillfällen.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)