Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Billig och storskalig vätgasproduktion kan öppna för bränslecellsbussar

En vätgasdriven bränslecellsbuss i Hamburg. Foto: Ulo Maasing.

Bussar som drivs med vätgas, bränslecellsbussar, spås av många bli nästa utvecklingssteg efter de elbussar som nu vinner terräng på marknaden. Nyligen startade det hittills största europeiska projektet för bränslecellsbussar, JIVE 2. Ett utvecklingshinder har varit tillgången på billig och storskaligt producerad vätgas. Nu har forskare på KTH i Stockholm visat att det med hjälp av ett nytt och billigt material går att producera vätgas både billigt och storskaligt.

I det nystartade europeiska projektet med bränslecellsbussar som vi tidigare rapporterat om handlar det i det första skedet om 52 bränslecellsbussar i 14 europeiska städer i sju länder. I Sverige är Region Gävleborg och Sandvikens kommun deltagare i projektet.

Samtidigt pågår internationellt en omfattande forskning kring vätgasens möjligheter. Vätgas har under en längre tid betraktats som en lovande framtida energibärare när fossila bränslen ska fasas ut. Stora investeringar har också gjorts för att utveckla system för produktion och lagring av vätgas.

Ett av de system som har utvecklats för att framställa vätgas är en katalysator för att spjälka vatten till vätgas genom elektrolys. Det är i detta system ett av de största problemen finns, och som forskare nu har tittat närmare på. De material som hittills har gjort utvinningen möjlig har nämligen varit via metalliska grundämnen som platina, rutenium och iridium. Dessa metaller är alla mycket dyra.

– Att kommersialisera vätgas som energibärare har hittills varit svårt på grund av den höga kostnaden och att energiomvandlingen hittills varit ineffektiv, säger Peili Zhang, en av KTH-forskarna som varit engagerad i arbetet.

Nu har forskarna på KTH, med professor Licheng Sun i spetsen, kommit fram till att de dyra platinametallerna kan ersättas med ett betydligt billigare material bestående av nickel, järn och koppar.

– Den nya legeringen kan användas för att spjälka vatten till vätgas. Katalysatorn blir mer effektiv än de tekniker som finns idag, och betydligt billigare. Detta kan möjliggöra att det finns en ekonomi för storskalig vätgasproduktion baserad på denna teknik, säger Peili Zhang.

Det finns sedan tidigare katalysatorer baserade på billigare material än platinametaller. Nackdelen med dessa har dock varit att de inte varit särskilt effektiva.

Men nu verkar alltså nya möjligheter öppna sig.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. *suck*…ett hopplöst sidospår.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)