Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Start för största projektet med bränslecellsbussar

Startskottet har gått för det hittills största europeiska projektet med bränslecellsbussar, JIVE2.

I dagarna gick startskottet för det hittills största europeiska projektet för bränslecellsbussar,. I det här skedet handlar det om 152 bränslecellsbussar i 14 europeiska städer i sju länder. I Sverige är Region Gävleborg och Sandvikens kommun deltagare i projektet, vilket vi tidigare rapporterat om. Under 2019 och 2020 ska två vätgasdrivna bränslecellsbussar sättas i trafik i Sandviken. Den totala kostnaden för projektet, som har döpts till JIVE 2, uppgår till 106 miljoner euro, det vill säga cirka 1 040 miljoner kronor.

Projektet ska pågå i sex år och delfinansieras av EU. Med i projektet är en rad städer och operatörer av olika storlek från Frankrike, Tyskland, Island, Norge, Sverige, Nederländerna och Storbritannien.

Bland deltagarna finns, förutom Gävleborg/Sandviken, aktörer som Ruter (trafikhuvudman i Oslo), Straeto (lokaltrafiken i Reykjavik), Dundee i Skottland, två holländska provinser, Regionalverkehr Köln och privata bussoperatören Brighton & Hove som ingår i Go-Ahed Group – en av de brittiska transportjättar som har som ambition att bryta sig in på den svenska marknaden.

JIVE 2 är en förlängning av ett tidigare projekt, JIVE, som nu går in i sitt andra verksamhetsår. Själva förkortningen JIVE står för ”Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe”, ”Ett gemensamt initiativ för vätgasfordon i Europa”.

Tillsammans kommer de båda JIVE-projekten att omfatta närmare 300 bränslecellsbussar i 22 europeiska städer i början av 2020-talet. Syftet är att visa att bränslecellstekniken fungerar och kan vara ekonomisk och därmed öppna för en bred användning av bränslecellsbussar i Europa. Det handlar om att sänka totalkostnaderna under bussarnas livstid, öka utbudet av modeller och etablera pålitliga, förnybara källor för vätgas.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)