Till sommaren kommer förarlösa bussar att sättas i trafik i Göteborg. Bussarna ingår i ett test på Lindholmen under ett drygt halvår. Egentligen skulle trafiken redan ha varit igång, men tillståndet från Transportstyrelsen har låtit vänta på sig och kommer först under våren.
Det hela rör sig om ett projekt med fjorton parter som är engagerade. Birger Löfström är projektledare på RISE, Research Institutes of Sweden, som driver projektet so m har en budget på närmare tio miljoner kronor.
– Bland annat vill vi undersöka om folk är villiga att sätta sig på en förarlös buss och åka sista biten till jobbet eller hem, säger Birger Löfström till Göteborg Direkt.
– Nu är alla som bygger i Göteborg ålagda att bygga dyra parkeringar i anslutning till husen, men om man istället kan parkera sin bil en bit bort och ta en buss sista biten kan man förtäta på ett annat sätt.
En av de funktioner man vill testa lite extra är vänstersvängar.
– Tekniken är väldigt säker, men vänstersvängar eller filbyten har den svårare för än andra situationer i trafiken. Det är därför vi gör riskanalyser för alla situationer som kan uppstå, säger Birger Löfström.
De fordon som ska användas är franska Navya Arma som redan har testats eller går i trafik i en rad städer i världen, bland annat i Paris och Las Vegas. En av delägarna i Navya är kollektivtrafikoperatören Keolis.
Navya Arma är helt eldrivet, kan köras i upp till 45 kilometer i timmen och har plats för 15 personer.
Lämna ett svar