
Två Iveco Rosero batteribussar i trafik mellan Bromma flygplats och Arenastaden i Solna. I månadsskiftet november/december ska sju liknande bussar sättas in på flexlinjen i Västerås. Foto: Ulo Maasing.
Flexlinjen i Västerås kommer från månadsskiftet november/december att trafikeras med elbussar som ska ersätta de biogasdrivna midibussar från Kutsenits som nu trafikerar flexlinjen. Svealandstrafiken har upphandlat sju batteribussar för trafiken. Svealandstrafikens vd Peter Liss uppger för bussmagasinet.se att planeringen för elbussar i den övriga stadstrafiken i Västerås fortsätter även om de avgörande politiska besluten ännu inte har fattats.
I den stora upphandling av bussar som Svealandstrafiken nyligen avslutat kommer samtliga 182 bussar att vara biogasdrivna. Men den stora investeringen i biogasbussar innebär inte att planerna på elbussar i Västerås har stoppats eller ens bromsats, uppger Peter Liss.
Först ut i elektrifieringen i Västerås blir de sju midibussar som VDL Bus & Coach Sweden ska leverera till Svealandstrafiken i slutet av november i år. Bussarna ska trafikera Flexlinjen i Västerås som Svealandstrafiken (tidigare VL) kör åt Västerås stad.
De sju Iveco Rosero som Svealandstrafiken har beställt är 8-meters, batteridrivna bussar som depåladdas och har en räckvidd på cirka 150 kilometer. De har 15 sittplatser, två rullstolsplatser och 4 – 6 ståplatser.
– När det gäller elbussar i den vanliga tätortstrafiken i Västerås räknar vi med ett politiskt förankrat beslut under våren. Sedan går vi vidare med en upphandling, säger Peter Liss.
Det kommer dock inte att bli en storskalig omställning av tätortstrafiken till el i närtid. Behovet av förnyelse av vagnparken de närmaste åren handlar om 5 – 10 bussar om året.
– Nästa större återinvestering i nya bussar i Västerås kommer 2023 – 2025. Då blir det troligen elbussar. Men inga beslut är ännu fattade, säger Peter Liss.
Även i Örebro kan det bli aktuellt med elbussar i framtiden.
Lämna ett svar