Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiska Yutong bryter in i Skandinavien

Stadsbussarna i danska Roskilde ska helt köras på el från nästa år. Kinesiska Yutong får därmed sitt genombrott på den skandinaviska bussmarknaden.

Den kinesiska busstillverkaren Yutong gör nu sin första inbrytning på den skandinaviska marknaden. Yutong är världens största elbusstillverkare och ska leverera 20 batteridrivna stadsbussar för trafik i den danska staden Roskilde – och mer kan komma.

I början februari meddelade trafikhuvudmannen för Köpenhamnsregionen, Movia, att bussföretaget Umove Øst hade vunnit upphandlingen av stadsbusstrafiken i Roskilde som har drygt 50 000 invånare. Då stod det klart att de två tyngsta busslinjerna i staden, 201A och 202A från våren 2019 uteslutande ska trafikeras med elbussar.

Nyligen beslutade politikerna i kommunfullmäktige i Roskilde att även övriga stadsbusslinjer ska köras med elbussar från våren nästa år. Därmed blir Roskilde först i Danmark och bland de första städerna i Skandinavien med att helt elektrifiera sin stadsbusstrafik.

Det är till den trafiken som Yutong har fått sin genombrottsorder i Skandinavien – 20 batteridrivna stadsbussar, av vilka 17 ska gå i ordinarie trafik och tre vara reservbussar. Enligt planerna ska bussarna laddas i depå nattetid. De bussar som har den längsta körsträckan/dag ska under dagen avlösas med nyladdade bussar.

Enligt Johnny B Hansen, vd för Umove, kan laddning ske på två timmar om det rör sig om någon enstaka buss, mer nattetid när alla bussar ska laddas samtidigt.då är laddtiden från helt tomt till helt fullt batteri fyra timmar. Laddstationerna etableras i en ny depå som Umove bygger.

En tungt vägande anledning till att Roskilde satsar på enbart elbussar i stadstrafiken är att bussarna är mycket tystare än konventionella bussar.

Yutong tillverkar idag 300 bussar om dagen, men det är inte bara elbussar.

Movia förbereder nu nästa upphandling av busstrafik och räknar med att i den få in elbussar på sammanlagt fem busslinjer i bland annat Köpenhamn, Fredriksberg och Ballerup.

I Roskilde ersätts nästa år 1,3 miljoner vagnkilometer/år som idag körs med dieselbussar att istället köras med elbussar. Det minskar utsläppen av koldioxid med 1 400 ton på årsbasis. Enligt kommunen innebär övergången till eldrift ”nästan 0 kronor”. Till satsningen har man EU-stöd.

Det Luxemburgbaserade investmentbolaget Cube Infrastructure II är huvudägare i Umove. Samma företag är sedan i vintras huvudägare i svenska Bergkvarabuss.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)