Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Polsk laddning av Malmös elbussar

Malmös elbussar ska laddas med stationer från polska Ekoenergetyka.

Det är nu klart att det blir det polska företaget Ekonergetyka som ska leverera laddstolparna till Malmös första helelektriska busslinje. Därmed har staden tagit ett steg närmare målet att elektrifiera hela stadsbusstrafiken. Den första elbusslinjen i Malmö blir linje 7 mellan Ön och Svågertorp. Linjen ska trafikeras av Nobina med bussar från Volvo. För Ekonergetyka är det tredje leveransen av laddstationer i Sverige och den första i Malmö. Företaget har levererat 150 laddstationer för elbussar till en rad länder.

Laddningen sker via pantograf som sänks ner mot bussen från laddstationen enligt det företagsneutrala gränssnittet OppCharge.

– Eldrivna bussar är så bra därför att vi får renare luft i staden och det blir lugnare och tystare på gatorna med eldrift. Särskilt när vi samtidigt bygger ut cykelvägarna med medel från storstadspaketet för en halv miljard. Då blir det ännu renare och tystare, säger Patrik Widerberg, avdelningschef på gatukontoret, Malmö stad.

Malmös mål är att bli Sveriges klimatsmartaste stad.

Ett steg i den riktningen är att göra kollektivtrafiken så resurseffektiv som möjligt. I december 2018 kommer Malmös första elektriska stadsbussar börja trafikera linje 7 som går mellan Ön och Svågertorp.

Dessa bussar kommer att köra på el märkt med Bra miljöval, och laddas på ändhållplatserna. Och det är dessa laddstolpar – en på Ön och två på Svågertorp – som det polska Ekoenergetyka nu skrivit avtal på att leverera.

Företaget har redan levererat över 150 laddstolpar för elbussar till städer runt om i Europa, bland andra Barcelona, Berlin och Tammerfors. I Sverige finns de redan representerade i Västerås och Luleå.

Ekoenergetyka har också ett nära samarbete med den polska busstillverkaren Solaris.

– Vi är stolta att kunna bidra till Malmös hållbarhetssatsning och deras mål att bli en grön stad genom att introducera renare och tystare bussar, säger Maciej Wojenski, vice koncernchef på Ekoenergetyka.

Elbussprojektet finansieras bland annat genom stadsmiljöavtal och är ett samarbete med Skånetrafiken.

– Den här miljösatsningen är otroligt viktig. Laddstolparna är en förutsättning för våra nya elbussar, som kommer ge en helt ny reseupplevelse, tystare och bekvämare. Bussarna börjar tillverkas nu i sommar efter ett helt nytt inredningskoncept”, säger Håkan Kristiansson, projektledare på Skånetrafiken.

Laddstolparna med tillhörande teknik kommer att sättas upp under sommaren. Därefter ska de nya bussarna testköras innan de börjar trafikera linjen i början av december.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)