Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Långbänk hotar sommarlovskort för 150 000

Tiden börjar bli väldigt knapp för att införa sommarlovskortet för 150 000 ungdomar i Stockholms län, varnar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M). Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som flera län och regioner har klubbat att de ska införa sommarlovskort för unga, varnas regeringen för att det finns risk för att det börjar bli ont om tid för att införa kortet för hundratusentals unga. Sommarlovskortet gäller för de ungdomar som gått ur sjätteklass upp till de som ska börja tredje året på gymnasiet. De ska få fria resor med kollektivtrafiken under perioden 15 juni – 15 augusti.

Regeringen har lagt in 350 miljoner kronor per år i budgetn för 2018 – 2020, men alla formalia är ännu inte klara. Hos trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) i Stockholm växer oron över att regeringen har dragit frågan i långbänk och ännu inte har fattat beslut om den förordning som måste till.

För en vecka sedan skrev Tamsons till infrastrukturminister Tomas Eneroth där han utttyckte sin och Stockholms läns landstings ”genuina oro för att hinna genomföra detta i tid och på ett för alla inblandade smidigt sätt” eftersom tiden är knapp och någon förordning ännu inte är klubbad av regeringen.

Samtidigt framhåller Kristoffer Tamsons att ”Stockholms läns landsting kommer arbeta för att genomföra detta försök i linje med regeringens ambitioner”.

Men tidsschemat blir allt mer pressat och många frågor väntar på sitt svar, enligt Tamsons. När regeringen väl har beslutat om förordningen tar det dessutom fyra veckor innan den börjar gälla. Beslut väntas på regeringssammanträdet på torsdag nästa vecka.

– Det betyder att stora utmaningar stundar när det gäller att verkställa förordningen, skriver Kristoffer Tamsons till infrastrukturministern.

Han pekar på att varken SL eller landstinget har några register över de cirka 150 000 ungdomar i Stockholms län som berörs. Istället finns registren hos skolor och kommuner. Men eftersom det inte finns någon förordning är det oklart om det är kommunerna eller den regionala kollektivtrafikmyndigheten (SL) som ska söka ersättning his Trafikverket som är den myndighet som ska fördela de 350 miljonerna.

– Vi har hört att det för SL:s del kan röra sig om 70-80 miljoner, men detta är just en av de frågor som förordningen måste tydliggöra och där svar i nuläget saknas, säger Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

I brevet till infrastrukturministern tar Kristoffer Tamsons också upp problemet att distribuera sommarlovskorten till 150 000 ungdomar.

– Det är inte heller okomplicerat att med kort varsel få ut biljetter till ungdomarna när dessa är identifierade. Nya rutiner behöver etableras kring distribution liksom omfattande förväntad kundtjänsthantering.

Men det finns också andra komplikationer som det är oklart hur SL ska hantera och som måste lösas. All kollektivtrafik är upphandlad, men avtalsmodellerna skiljer sig åt. En del aqv trafikavtalen är incitamentsavtal. Det innebär tt ersättningen till operatörerna ska öka när resandet ökar.

– Det kan innebära att SL ska betala mer till operatörerna när sommarlovskortet införs. Förutsättningarna för samarbetet mellan SL och operatör kan då få nya förutsättningar. Ökar dessutom resandet avsevärt kan trafiken behöva förstärkas vilket ökar kostnaderna. Även nya resandemönster och beteenden kan bli akutella. Det är svårt att räkna på den totala kostnaden av införandet, heter det i brevet till infrastrukturministern..

Något svar från infrastrukturministern har ännu inte kommit till trafikroteln vid Stockholms läns landsting. Något sista datum för att hinna med har inte trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting satt.

– Det bygger bland annat på att vi vet till vilka, när och på vilket sett biljetterna ska distribueras – ju mindre tid desto sämre riskerar lösningen bli för berörda ungdomar, säger Claes Wersäll till bussmagasinet.se.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Undrar om detta sedan är förknippat med några restriktioner i tid eller om Regeringen gjort någon konsekvensanalys på belastning/utnyttjande?

    I vissa delar av landet så riskerar sannolikt kollektivtrafiken att bli värmestuga eller ungdomsgård. Frågan blir alltså om man ens tänkt på hur detta kan komma att påverka övriga resenärer?!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)