Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Oslo tar ledningen i Norden med storsatsning på elbussar

En av Nobinas batteridrivna ledbussar från BYD i trafik i Oslo. Den norska huvudstaden storsatsar nu på elbussar med 70 nya i trafik nästa år, varav 50 ledbussar.

Oslo gör nu en storsatsning på batteribussar. Under nästa år ska 70 batteribussar tas i trafik i den norska huvudstaden, samtidigt som Oslo är europeisk miljöhuvudstad. Det är de tre operatörerna Unibuss, Nobina och Norgesbuss som ska anskaffa och köra de nya elbussarna på totalt tretton busslinjer i Oslo. I och med detta får Oslo den största flottan av elbussar i trafik i någon nordisk stad.

– Att vi under 2019 får hela 70 nya elbussar på de tunga busslinjerna i Oslo kommer att bidra till renare luft, mindre buller och inte minst en behagligare resa för våra resenärer. Jag gläder mig mycket åt att det här blir en elegant markering av Oslos år som Europas miljöhuvudstad, säger Oslos miljö- och trafikborgarråd Lan Marie Berg.

Flertalet av de nya batteribussarna ska vara ledbussar. Med de sex elbussar som redan går i pilottrafik i staden kommer Oslo nästa år att ha totalt 76 elbussar. 52 av dessa är ledbussar.

– Genom att sätta in 70 elbussar i ordinarie trafik nästa år tar Ruter (trafikhuvudmannen i Oslo och Akershus) tillsammans med Unibuss, Norgesbuss och Nobina ett viktigt steg på vägen mot en utsläppsfri kollektivtrafik. Det här är resultatet av en politisk satsning på mmiljöåtgärder och en gemensam vilja att få på plats en framtidsinriktad och utsläppsfri kollektivtrafik snarast möjligt, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

Nytt avtal
För att etablera en större flotta med elbussar i Oslo och skapa nödvändiga erfarenheter för alla inblandade parter har Ruter tecknat avtal med Unibuss, Nobina och Norgesbuss. Avsikten är att byta ut dieselbussar mot elbussar snabbare än vad som är fastslaget i de nuvarande trafikavtalen. Det sker genom att man för in ändringsklausuler i avtalen.

Startskottet för elektrifieringen av busstrafiken i Oslo gick i november i fjol med sex elbussar som sattes i trafik av samma operatörer som nu är engagerade i den storskaliga satsningen. Idag trafikerar elbussar tre linjer i den norska huvudstaden, 31, 60 och 74.

Under våren 2019 ska Unibuss sätta in totalt 40 nya elbussar i trafik i Oslo. 30 av dessa ska vara ledbussar som sätts i trafik på sex linjer i Oslos innerstad. Dessutom köper Unibuss in ytterligae tio elbussar för trafik på en linje där man redan kör med två elbussar i det pilotprojekt som pågår.

– Unibuss kör över 60 procent av all busstrafik i Oslo. Med denna betydande satsning kommer vi att se en stark minskning av utsläppen, säger Unibuss´ vd Øystein Svendsen.

Nobina kommer nästa år att köpa 20 nya elektriska ledbussar för trafik på Norges mest trafikerade busslinje, Oslos linje 31, som har 50 000 resenärer om dagen. Där kör idag två elektriska ledbussar.

– I Nobina är vi både stolta och glada för att i samarbete med Ruter få sätta en ännu grönare prägel på Oslo. På linje 31 kommer vi med den här satsningen att kunna erbjuda närmare 50 000 passagerare eldrivna, tysta och utsläppsfria bussar varje dag, säger Nobina Norges vd Jan Volsdal.

Norgesbuss kommer att sätta in tio elbussar på fem linjer. På en av dessa rullar idag två elbussar i det pågående pilotprojektet.

Billigare
Kostnadsramen för de 70 elbussarna med tillhörande infrastruktur uppgår till 850 miljoner norska kronor (920 miljoner SEK) under perioden 2019 – 2029. I summan ingår anskaffande av elbussar, infrastruktur för laddning och elström samt omställningskostnader till ny teknologi.

Ruter konstaterar att en omställning till utsläppsfria lösningar för närvarande kostar mer eftersom elbussarna är dyrare i inköp. Samtidigt menar man att kostnadsbilden ständigt förändras eftersom marknaden kan erbjuda allt bättre batterier med längre räckvidd till lägre kostnader.

På sikt blir elektrifieringen därför billigare än trafik med konventionella bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)