Den holländska busstillverkaren VDL fortsätter att skörda stora framgångar med sina elbussar. Förra veckan fick man en beställning på 40 elledbussar till Oslo. Nu har man fått en första svensk order på 25 batteridrivna ledbussar. Umeå Kommunföretag, UKF, har genomfört sin upphandling av 25 elledbussar med tillhörande laddinfrastruktur. Efter en utvärdering av inkomna anbud har UKF:s styrelse valt att tilldela VDL uppdraget.
Leveransen omfattar 25 elledbussar för linjetrafiken i Umeå stad. Utöver bussarna ska VDL även leverera laddstationer för snabbladdning av bussarna vid tre änshållplatser samt ett system för långsamladdning vid bussdepån. Elbussarna kommer att trafikera linjerna 1 och 8 som är norrlands största busslinjer. Den sammanlagda bruttokostnaden uppgår till nära 200 Mkr.
– Eldrift är avsevärt energieffektivare än andra möjliga driftformer, ger miljövänliga och tysta bussar oss också möjlighet att låta staden växa i centrala områden vilket varit omöjligt med traditionell dieselteknik. Inköpet av 25 ytterligare elledbussar är alltså också en viktig förutsättning för att utveckla en tätare och mer energismart stad, säger Hans Lindberg styrelseordförande för Umeå Kommunföretag.
Umeå Kommunföretag konstaterar att VDL har en bred och gedigen erfarenhet av elbussystem motsvarande det som kommer att levereras till Umeå.
För leverans av laddstationerna kommer VDL att samverka med Heliox. Totalt har de fram till idag levererat över 250 elledbussar och över 100 snabbladdningssystem runt om i Europa. Bland annat har VDL levererat 40 liknande elbussar till Transdevs dotterbolag Hermes i Eindhoven och till ett annat av Transdevs dotterbolag, Connexxion, i Amsterdam.
Upphandlingen har genomförts i mycket nära samarbete mellan UKF, Länstrafiken i Västerbotten AB och Transdev Sverige AB eftersom det är Transdev Sverige AB som idag är Länstrafikens avtalspart och utför trafiken i Umeå stad som också kommer köra de nya elbussarna.
– Transdev har bl a bidragit med sin gedigna kunskap och erfarenhet vad gäller eldrift samt utformning av fordon och laddinfrastruktur, säger Fredrik Forsell kollektivtrafikchef i Umeå kommun.
Anbuden har utvärderats med hänsyn till både pris och kvalitet utifrån en sammanvägd bedömning.
– Vi har upplevt en god konkurrens med konkurrenskraftiga priser. Umeås stadstrafik är mycket intressant, med en mycket positiv resandeutveckling och flera intressanta satsningar under de senaste åren varav satsningen på elbussar rönt intresse såväl nationellt som internationellt, fortsätter Fredrik Forsell.
Den fortsatta elektrifieringen i Umeå underlättas av att kommunen fått statsbidrag via Klimatklivet vilket täcker 40 % av laddinfrastrukturens kostnader. Det kommer även att ansökas om bidrag för bussarna via den s k elbusspremien vilket gör att hela den tillkommande elbussatsningen – i den bästa av världar – kan finansieras till nära 25 % via statliga bidrag.
– De nya elbussarna i Umeå kommer påverka kollektivtrafikens miljöpåverkan i positiv riktning. Tillsammans med alla parter arbetar vi mot målet att all annan trafik i länet också ska vara helt fossilfri år 2025 och detta är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Harriet Söder, vd Länstrafiken i Västerbotten AB.
De första elledbussarna på linjerna 1 och 8 kommer preliminärt att rulla på Umeås gator i juni 2019.
För den svenska elbusstillverkaren Hybricon är resultatet av upphandlingen ett kraftigt bakslag. De elbussaar som idag går i trafik i Umeå är levererade av Hybricon.
Lämna ett svar