Göteborgsföretaget Jetas Quality Systems har tilldelats utmärkelsen Seal of excellence av EU för sitt system för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och stationer i kollektivtrafiken. Systemet har utvecklats under tjugo år och är ett papperslöst ärendehanteringssystem för företag med många anställda ute på fältet.
Ursprungligen syftade systemet till att skapa en kvalitetssäkring av service- och underhållsarbete i fastigheter. På senare tid har Jetas i samarbete med Skånetrafiken och Hallandstrafiken utvecklat en version som används inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.
Målet har varit att utveckla funktioner som gör nytta inom kollektivtrafiken så som ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar och felanmälningar med automatiska polisrapporter.
EU-kommissionen har nu tilldelat Jetas utmärkelsen Seal of Excellence med motiveringen ”A Smart Maintanance Management System for Public Transportation Infrastructure.” Som en följd av utmärkelsen har Vinnova tilldelat företaget en halv miljon kronor för att främja en vidare europasatsning för företaget.
– Vi är så klart otroligt stolta och glada över denna utmärkelse som kommer att öppna nya dörrar och vägar för oss ut i Europa, säger Thomas Planhage, VD på Jetas Quality Systems.
Lämna ett svar