Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL vann Nordens största elbusskontrakt

Den holländska busstillverkaren VDL har tagit hem den hittills största ordern på elbussar i Norden. Bild: Unibuss.

Den holländska busstillverkaren VDL har tagit hem den hittills största ordern på elbussar i Norden. Det är Unibuss, som är största bussoperatör i Oslo, som har tecknat avtal med VDL om köp av 40 elektriska bussar som ska sättas i trafik i den norska huvudstaden våren 2019.

– Oslo är europeisk miljöhuvudstad 2019 och vi som arbetar med kollektivtrafik har ett ansvar för att göra vår stad ännu mer miljövänlig. Med de här 40 elbussarna tar vi ett stort steg i rätt riktning för att göra det bättre att bo i Oslo. Och vi är glada för att få med oss en så solid och erfaren leverantör som VDL, säger Unibuss´ vd Øystein Svendsen.

Ordern till VDL omfattar såväl ledbussar som normalstora stadsbussar på tolv meter. De 30 elektriska ledbussarna ska trafikera linjerna 20, 21, 28, 34, 37 och 54 i centrala Oslo, medan tio elektriska tolvmetersbussar från VDL ska sättas i trafik på linje 74.

Samtliga bussar är av modell VDL Citea Electric. Ledbussarna får batteripaket på 169 kWh, medan de normalstora bussarna får batteripaket på 127 kWh. De första bussarna ska levereras mot slutet av det här året.

– Vår breda erfarenhet av elektromobilitet är en viktig tillgång i övergången till eldriven kollektivtrafik. Ordern från Unibuss gör det möjligt för oss att växa på den norska marknaden, säger Sami Ojamo, tillförordnad vd för VDL Bus & Coach Norway.

Den stora beställningen från Unibuss är en följd av att trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, har avtalat med flera bussföretag om att sätta in ett stort antal elbussar i trafik i Oslo under 2019. Unibuss kommer att köra 42 av 76 elbussar i den norska huvudstaden nästa år.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)