Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kartläggning av svenska upphandlingar väcker europeiskt intresse

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Vi får just nu mycket frågor om upphandlingar från våra systerorganisationer i EU:s medlemsstater.Foto: Ulo Maasing.

Den svenska modellen med upphandlingar av kollektivtrafik väcker ökat intresse i Europa. Bakgrunden är att marknaderna för kollektivtrafik inom EU ska öppnas för konkurrens år 2020. Därför genomför nu bussbranschens egen forsknings- och utvecklingsorganisation, BR, en studie av svensk busstrafik. Fokus i studien ligger på erfarenheter och framtidstankar kring upphandling i konkurrens av busstrafik.

– Vi får just nu mycket frågor från våra systerorganisationer i EU:s medlemsstater. Självklart har vi erfarenhet och kunskap bland medlemsföretag och medarbetare inom Sveriges Bussföretag, men vi kände att vi också behövde sammanställa våra och andras erfarenheter mer systematiskt för att kunna delge våra kollegor en bredare bild, säger Anna Grönlund,

Hon är i egenskap av branschchef i Sveriges Bussföretag samt kanslichef för bussbranschens forskningsorganisation BR ansvarig för studien.

I studien ingår intervjuer med sakkunniga i branschen, enkäter till nyckelpersoner, genomgång av bussbranschens arkiv, sammanställning av tidigare forskningsrapporter och artiklar i branschmedia.

Studien kommer att bli klar nästa år. Sedan ska den utgöra underlag för information till bussbranschorganisationer inom EU, samt till de båda europeiska kollektivtrafikorganisationenar IRU och UITP där Sveriges Bussföretag är medlem, det vill säga den internationella vägtransportunionen och den internationella kollektivtrafikunionen.

Bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond BR fick sin nuvarande inriktning 2014, när det branscharbete som BR tidigare drivit i egenskap av fristående branschorganisation flyttades till det nybildande bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag.

BR arbetar idag enbart med forsknings- och utvecklingsprojekt för den svenska bussbranschen. Ny och samlad kunskap och branschgemensamma utvecklingsprojekt finansieras idag helt eller delvis av BR.

Pengarna som finansierar verksamheten kommer ursprungligen från den summa BR fick som aktieägare i samband med försäljningen av AB Svensk Bilprovning när marknaden för fordonsbesiktning avreglerades.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)