Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer självkörande i Storstockholm

Haninge söder om Stockholm får självkörande bussar i reguljär trafik. Bild: SL.

Självkörande bussar ska sättas i trafik även söder om Stockholm. Senare i år kommer autonoma bussar att börja trafikera Barkarbystaden i nordvästra Storstockholm och nu lovar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) att även Haninge, söder om Stockholm, får självkörande bussar. Fast det förutsätter en valseger för Alliansen i höst.

Då ska två självkörande minibussar med plats för tolv passagerare per buss trafikera nya Vega pendeltågsstation i ett pilotprojekt.

Alliansen planerar en betydande utbyggnad av busstrafiken i Storstockholm och en del av utökningarna kan bli aktuella redan i höst. Fler direktbusslinjer och bättre tvärförbindelser ingår i planerna. Barkarbystaden får fem elektriska ledbussar i ett samarbete mellan sl och Nobina.

Bland de förändringar som planeras av busstrafiken är att en del busslinjer från Nacka och Värmdö istället för till Slussen ska gå till Skanstull eller Medborgarplatsen för att undvika stöket i samband med ombyggnaden av Slussen.

Fler busslinjer ska i rusningstid gå till Cityterminalen i Stockholm från bland annat Nacka/Värmdö, Botkyrka och Haninge/Tyresö – under förutsättning att bättre kollektivkörfält kan ordnas av staden.

Flera nya tvärgående busslinjer kan komma, både norr och söder om centrala Stockholm.

115 bussar söder om Stockholm som idag saknar digitala informationsskyltar kommer att få det och USB-uttag.

Ökade öppettider för vissa tunnelbaneingångar och utökad båttrafik ingår också i planerna.

Bakgrunden är att SL:s ekonomi har utvecklats starkt genom att intäkterna har stärkts och kostnadsutvecklingen brutits. Den senaste prognosen visar att SL väntas göra ett överskott om 400 miljoner kronor, vilket är 150 miljoner kronor mer än resultatkravet på 250 miljoner kronor.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)