Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu är Volvos elektriska ledbuss i trafik

Volvos nya elektriska ledbuss är nu i trafik i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

I dagarna har de första exemplaren av Volvos eldrivna ledbuss satts i trafik i Göteborg. Det är två 18,7 meter långa ledbussar som utöver storleken också bjuder på en rad nyheter. De båda bussarna är prototyper och ingår i det ambitiösa ElectriCityprojektet i Göteborg. Serietillverkningen kommer igång inom något år. Just nu transporterar de elektriska ledbussarna besökare till Volvo Ocean Race i Frihamnen, men från den 25 juni ska bussarna sättas i trafik på en delsträcka på stombusslinje 16 i Göteborg, mellan Sahlgrenska och Eriksbergstorget på Hisingen.

På linje 16 ska elledbussarna gå i reguljär trafik, men utanför den ordinarie tidtabellen. Och trots att det handlar om en ledbuss har 7900 Artic Concept, som modellen kallas av Volvo, en större passagerarkapacitet än de dubbelledade bussar som idag trafikerar linjen och som nu börjar komma upp i åren.

I reguljär trafik ska bussarna gå på en del av stombusslinje 16. Två nya laddstationer används för snabbladdning, som här vid Sahlgrenska sjukhuset. Foto: Ulo Maasing.

– Västtrafik hade önskemål om högkapacitetsbussar och möjlighet till fler ståplatser på den tungt belastade linjen, förklarar Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

Bussen har fyra dubbeldörrar för smidig av- och påstigning med korta hållplatsuppehåll. Både akter och front har fått en ny design. Foto: Ulo Maasing.

Bussen har plats för 135 passagerare, varav 38 sittande. Två rullstolsplatser och plats för tre barnvagnar finns. De 97 stålplatserna minskar till 88 om båda rullstolsplatserna används.

Med den höga passagerarkapaciteten har Volvo fokuserat på att åstadkomma snabba passagerarflöden.

Interiör längst fram i bussen. Volvo har skapat stora ståplatsytor och gjort handtag och ledstänger ergonomiskt utformade. Foto: Ulo Maasing.

Fyra breda dubbeldörrar minskar hållplatsuppehållen och gör det lätt för passagerarna att stiga på och av. Det kan jämföras med stombussarna i Stockholms innerstad som segar sig fram i trafiken och knappast blir snabbare av att stombussarna där bara har tre dörrar.

Pilar lotsar passagerare
Inredningen präglas av stora, öppna golvytor. Eftersom bussarna kommer att ha många stående passagerare har Volvos konstruktörer lagt ner extra möda på ett göra resan komfortabel även för resenärer utan sittplats. Ledstänger och handtag är ergonomiskt utformade och ryggstöd finns för en del stående. WiFi och laddmöjligheter för mobiler och surfplattor är en självklarhet.

För att göra det smidigare för påstigande indikerar lysande pilar på utsidan vilka dörrar passagerarna rekommenderas att använda för påstigning för att slippa trängas. Det är möjligt genom ett nytt system för automatisk passagerarräkning som inte bara håller koll på hur många personer som finns ombord, utan också på var i bussen de finns.

Peter Nordin, City Mobility Manager hos Volvo. Foto: Ulo Maasing.

Volvos nya elledbuss är har också andra nyheter inom IT. Till dessa hör monitorer som visar trafikinformation, anslutningar och störningsinfo. På prototyperna är dessa monterade så att de endast kan ses av personer med ansiktet i färdriktningen.

– Men vi har blivit uppmärksammade på det och planerar att installera monitorer även för resenärer som färdas med ryggen i färdriktningen, bland annat rullstolsburna resenärer, säger Peter Nordin, City Mobility Manager hos Volvo.

Vid dörrarna finns inne i bussen interaktiva informationspaneler där resenären under färden kan söka information om sin resa med mera. Ombord finns också ITxPT. Det är det standardiserade IT-nätverk som en rad aktörer i branschen har tagit fram med stöd av den internationella kollektivtrafikunionen, UITP. ITxPT gör det möjligt att enkelt ansluta olika IT-komponenter och -system utan en massa komplicerade inställningar.

– I praktiken adderar vi ett fjärde nätverk i bussen. Det ska i framtiden ersätta de tre befintliga nätverken, förklarar Peter Nordin.

Utvändigt har bussarna fått en ny front och akter jämfört med dagens ledbussar från Volvo. Men i övrigt är den i stort sett oförändrad. Det ger operatörerna möjlighet att välja även dagens lösningar för inredning om man inte önskar den mycket höga kapacitet som de två prototyperna har.

Två motorer
Såväl drivlina som batterier är nya. Drivlinan består av två elmotorer på vardera 185 kWh som via en tvåväxlad automatisk manuell växellåda driver hjulen på den tredje axeln. För energilagring finns fem NMC-batterier på vardera 50 kWh, alltså totalt 250 kwH.

Tre laddningsalternativ finns: Snabbladdning via pantograf enligt OppChargestandard, CCS depåladdning och ett särskilt långsamt alternativ med växelström.

Liksom med sina övriga elbussar erbjuder Volvo en lösning där operatören inte behöver köpa batterierna utan istället kan leasa dem från Volvo och betala per kilometer. Volvo håller koll på batteriernas skick och laddning under hela livscykeln och byter ut dem den dag då de har blivit för svaga. Då kan de användas för stationär energilagring.

En ny typ av hållplats, avsedd för BRT-linjer, byggs på Lindholmen med glasdörrar som öppnas när bussen har stannat så att resenärerna slipper väder och vind när de stiger på och av. Bild: Västtrafik.

Efter Volvo Ocean Race sätts bussarna in på en delsträcka av linje 16 som har döpts till 16EL. De depåladdas nattetid och körs sedan utan att behöva laddas under den mest intensiva trafiktiden. Mellan trafiktopparna snabbladdas fordonen vid två nya ändhållplatser i likhet med de elbussar som sedan några år trafikerar linje 55 i Göteborg.

Själva har vi bara gjort en halvtimmes resa med en av de nya elledbussarna och slagits av den mjuka, tysta gången. Vår norska kollega bussmagasinet.no har dock gjort ljudmätningar på Volvos elledbuss och två andra elbussar och slagits av att Volvos buss invändigt har en mycket lägre bullernivå än de två andra elbussar som man har mätt.

En nyhet är en ny typ av hållplats som ska testas längs 16EL. Istället för ett traditionellt väderskydd har hållplatsen en glasvägg med dörrar ut mot körbanan. När bussen kommer till hållplatsen dockar den automatiskt så att bussdörrarna kommer exakt vid hållplatsens dörrar som sedan öppnas så att passagerare kan stiga av och på utan att behöva utsättas för vädrets makter.

– Det här är en viktig lösning eftersom vi planerar två BRT-linjer i Göteborg, kommenterar Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.

Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar. Foto: Ulo Maasing.

ElectriCity
I och med att de två elledbussarna nu har satts i trafik har det stora ElectriCityprojektet i Göteborg gått in i en ny fas, ElectriCity 2.0.

Projektet bygger på ett samarbete mellan en rad partners: Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

Roger Vahnberg, Västtrafik: 2025 ska det övervägande flertalet stadsbussar som kör för Västtrafik vara elektriska. Foto: Ulo Maasing.

Det projekt med autonoma, självkörande, bussar som vi nyligen presenterat ingår också i ElectriCity.

Projektet inleddes med starten av elbusslinje 55 i Göteborg som trafikeras av fullelektriska bussar och elhybridbussar. Utvärderingar av erfarenheterna är mycket positiva.

– Linjen har blivit en succé, både tekniskt, resandemässigt och miljömässigt säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

Bilden bekräftas av Roger Vahnberg som redovisar resultatet av kundundersökningar på linje 55. Siffrorna ligger långt över det vanliga i svensk kollektivtrafik.

99 procent av resenärerna är nöjda med sin senaste resa med linje 55, 90 procent med ljudnivån inne i bussen, 90 procent uppskattar USB-kontakterna, 84 procent uppskattar tillgången till WiFi, 85 procent gillar inomhushållplatsen vid Lindholmen och 67 procent säger att det förhållandet att linjen kör på miljövänlig, grön el har bidragit till att de valt att resa med den.

Västtrafik kommer nästa år att inleda en bred satsning på elbussar. Sommaren 2019 får Lidköping elva elbussar, Borås 10 elledbussar och Uddevalla fyra elbussar. Till hösten elektrifieras linje 60 i Göteborg.

–År 2025 kommer den alldeles övervägande delen av stadsbussarna inom Västtrafik att vara elektriska, kommenterar Roger Vahnberg.

ElectriCity är dock mer än ett bussprojekt. Det är mycket bredare än så och är en bred demoarena även för annan elektrifierad trafik. Volvo deltar med bland annat en elektrisk sopbil och en eldriven distributionsbil.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)