Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart kan man blippa sitt kontokort i SL-trafiken

Nästa sommar kommer resenärerna i SL-trafiken att kunna betala lika enkelt som Londonbor och besökare i den brittiska huvudstaden har gjort sedan 2012. Foto: Ulo Maasing.

Nästa sommar kommer resenärerna i kollektivtrafiken i Storstockholm att kunna betala sin rea med buss eller tåg genom att blippa sitt bankkort när resan börjar. Då kommer SL att införa det system med kontantlös betalning ombord som sedan 2012 har gjort succé i London och på en rad andra håll i världen. I förlängningen innebär det att det nuvarande biljettsystemet, SL Access, kan fasas ut. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattar beslut om satsningen den 19 juni.

– Det betyder att resenärerna slipper ladda ditt access-kort vid en automat för att istället kunna använda sitt bankkort. Vi tar helt enkelt bort ett onödigt steg i biljettköpet, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M).

Redan nu har mer än hälften av Sveriges konsumenter möjlighet att genomföra kontaktlösa betalningar. Samtliga svenska banker ger ut kontaktlösa betalkort tillsammans med flera andra kortutgivare, till exempel bensinbolag.

I slutet av 2019 beräknas 99 procent av alla kort, utgivna av MasterCard, Visa och American Express vara kontaktlösa.

Resenärer som har ett kontaktlöst betalkort kommer från sommaren 2019 att ha allt som behövs för att resa med SL. När betalkortet blippas på bussen eller i en spärr skapas en biljett i biljettsystemet kopplad till kortet som används. Det innebär att de resenärer som har ett kontaktlöst betalkort vet att de alltid kan resa med SL. Inte minst för ungdomar, turister och sällanresenärer innebär nyheten att det blir mycket enklare att resa med SL-trafiken.

Detta kommer att införas under sommaren 2019. Ett införande av kontaktlös betalning innebär investeringar för att anpassa både hård- och mjukvara vilket beräknas kosta cirka 57 miljoner kronor.

– Utvecklingen går rasande snabbt och SL måste inte bara följa med, utan leda utvecklingen, säger Kristoffer Tamsons.

Att leda är dock relativt för SL och Kristoffer Tamsons. En rad städer i Europa, stora och små, har redan infört tekniken.

I London, som är något av en pionjär när det gäller kontaktlös betalning i kollektivtrafiken, har de kontaktlösa betalkorten blivit en stor succé. I våras rapporterade Transport for London att hälften av alla enkelbiljetter vid tunnelbane- och pendeltågsresor med sådana kort och 45 procent av alla bussresor betalades med kontaktlösa betalkort. Två år tidigare var det 25 procent av alla resor som betalades så.

Sedan starten i december 2012 har närmare två miljarder resor gjorts med sådana kort som har blivit vardag för Londonbor och besökare i den brittiska huvudstaden.

Nu används kontaktlösa betalkort för betalning av mer än 17 miljoner resor i veckan i London.

Londonystemet är smart och räknar automatiskt ut bästa pris för resenären som debiteras vid slutet av dagen. Betalning med kontaktlöst betalkort ger alltså samma pris som innehavare av Londons smarta kort Oystercard får.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Ja det var ju på tiden. Finns ju redan i Östersund t ex.

  2. Jaha. Det tog till 10:e oktober 2023 innan SL märkte sin tabbe med bankkort och rabbaterade biljetter. Man har alltid blippat som en fullpris biljett och det har fungerat även vid biljettkontroller. För två veckor sedan var det biljettkontroll och då märktes inget, men idag fick jag böter. Lite mer än 4 år till rabatterat pris är fortfarande en vinst för mig, men enorma bortfall av inkomst för SL. Undrar om företaget som utvecklat systemet åt SL och gjort denna enorma tabbe åker på vite eller liknande. Det är ett misstag värt många hundra miljoner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)