Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-parlamentariker manas: Skilj på buss och lastbil

Frågan om skilda kör- och vilotider för buss- och lastbilsförare har gått i stå i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

Efter att frågan om kör- och vilotider i praktiken har kört fast i EU kräver nu den internationella vägtransportunionen IRU att EU-parlamentet förstår att det inte kan gälla samma kör- och vilotidsregler för bussar och lastbilar. I ett brev till EU-parlamentets ledamöter framhåller IRU, där Sveriges Bussföretag är en av medlemmarna, att särskilda kör- och vilotidsregler ska gälla för bussar.

Bakgrunden är de diskussioner som nu pågår i EU-högkvarteret i Bryssel om ändrade kör- och vilotidsregler inom EU:s så kallade Vägtransportpaket, Mobility Package 1.

Frågan väntas bli avgjord under hösten när Österrike är ordförandeland i EU.

Idag är regelverket för kör- och vilotider lika för bussar och lastbilar, något som bland andra Sveriges Bussföretag länge har krävt en ändring av. IRU, som företräder hela den samlade vägtransportnäringen, dvs både buss och lastbil, har nu gjort tydliga utspel om behovet av skilda regelverk.

– Det är väldigt bra att IRU så tydligt poängterar att bussar behöver särskilda kör- och vilotidsregler. Det är ju skillnad på att köra gods och människor. Samtidigt finns det i dagsläget väldigt litet stöd för den typen av förändringar i regelverket och få konkreta förslag har förts fram av ansvariga i Bryssel inom ramen för den pågående översynen, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag och vice ordförande i IRUs passagerarkommitté.

– Just nu råder det i det närmaste dödläge i frågan kring ändrat regelverk för kör- och vilotider, de förslag till förenklingar och skilda regelverk för buss och lastbil som lagts fram har motarbetats av flera aktörer. EU-parlamentet klarar inte av att hantera skillnaderna i synsätt och krav från de västliga medlemsstaterna jämfört med de öst- och centraleuropeiska medlemsstaterna inom EU. Inte heller har man fullt ut förmått hantera de skilda synsätten från företagsföreträdare och fackliga europeiska företrädare, säger Anna Grönlund.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)