Göteborg tar nu ett stort steg mot utökad eldriven stadsbusstrafik. elektrifierar nu hela linje 60 i Göteborg tillsammans med GS Buss, Göteborgs Spårvägars dotterbolag. Från och med oktober 2019 kommer 30 stycken helelektriska bussar att sättas in på linjen. Bussarna ska levereras av Volvo och ordern från GS Buss är den hittills största ordern på rena elbussar i Sverige, och även Volvos största elbussorder hittills.
Linje 60 går mellan Masthugget och Redbergsplatsen i Göteborg. Mellan 2013 och 2014 testade Västtrafik att köra med laddhybridbussar på linjen . Resultatet var positivt. Nu tecknas ett tilläggsavtal med Göteborgs Spårvägar om att införa totalt 30 stycken helelektriska bussar på linjen. Bussarna ska även trafikera linjerna 59 och 62.
– Inom ramen för vårt avtal med Västtrafik tar vi steget att elektrifiera hela trafiken på linje 60 med elbussar under hösten 2019. Det betyder att vi ersätter vår flotta av normalbussar inom gällande avtal genom att beställa ytterligare 20 elbussar utöver de 10 bussar som redan avtalats med Västtrafik, säger Dan Paulström, affärsområdeschef för Buss på Göteborgs Spårvägar.
– Elektrifiering av stadstrafik ligger helt i linje med det förslag till miljö- och klimatstrategi som Västra Götalandsregionen har tagit fram. Det här är en mycket viktig satsning för att vi ska kunna nå målen om ett fördubblat resande samtidigt som vi ska minska utsläppen i kollektivtrafiken, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.
– Elbussar på linje 60 är en mycket positiv satsning för kunder, förare och för de som bor och befinner sig utefter linjen. De minskar problem med dålig luftkvalitet och är tystare, bullernivåerna minskar rejält med elbussar.
Busslinje 60 är en av Västtrafiks mest trafikerade linjer i Göteborg. Under 2017 gjordes över 6,2 miljoner resor på linjen och ytterligare 0,7 miljoner resor på linjerna 59 och 62.
– Det är fantastiskt roligt att få bidra till att sätta fler elbussar i trafik i Volvos hemstad. Vi vet att elbussarna på linje 55 är mycket uppskattade av både passagerare, förare och kringboende, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.
– Elbussar skapar nya möjligheter för stadsplaneringen då vi kan ta
kollektivtrafiken närmare människor och även inomhus.
busslinje 60 är 8,5 kilometer lång och körs i fyraminuterstrafik under rusningstid. Bussarna kommer att laddas i depå nattetid och snabbladdas vid ändhållplatserna.
Lämna ett svar