Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar tema på stor utställning

Flera busstillverkare överger i år den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover till förmån för InnoTrans i Berlin som hålls samtidigt. Bland dessa finns Solaris som bland annat kommer att visa sin nya version av trådbussen Trollino 12. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris väljer i likhet med flera andra tillverkare av elbussar att i år överge den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover. Istället satsar man på den stora mässan InnoTrans i Berlin som äger rum samtidigt som IAA i Hannover. InnoTrans är på väg att utvecklas från en ren spårtrafikmässa till en mässa som omfattar äv en annan kollektivtrafik.

På InnoTrans i Berlin kommer Solaris att visa sin nya version av trådbussen Trollino 12 liksom elbussen Urbino 12. Solaris har tillverkat trådbussar sedan 2001. Solaris kommer också att presentera det senaste inom sin teknik för värme, kylning och laddsystem för elbussar, likaså sitt diagnossystem för elbussar.

InnoTrans var ursprungligen en spårtrafikmässa och är som sådan alltjämt den överlägset största i Europa. Men nu satsar mässan på allvar på busssar. Det sker i samarbete med den tyska motsvarigheten till Svensk Kollektivtrafik, VDV. Bussutställningen där, International Bus Forum, fokuserar på elbussar och sker i den jättelika Berlinmässans egen park, Sommarträdgården.Parken är en oas omgiven av mässhallar. Där kommer bland annat att finnas en 500 meter lång ”testbana” där elbussar kan demonstreras och provköras.

Förutom Solaris har även VDL valt bort IAA-mässan i Hannover till förmån för InnoTrans. Bland andra utställare på bussutställningen på InnoTrans finns Alstom som visar sin futuristiska elbuss Aptis, Ebusco, finska Linkker och österrikiska Sileo. En rad leverantörer till elbusstillverkarna finns också på plats i Berlin.

InnoTrans äger rum på Berlinmässan den 18 – 21 september.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)