Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara fossilfria bussar i Storstockholm

All SL:s busstrafik är nu fossilfri. Här en av de nya batteribussarna i Norrtälje. Foto: Ulo Maasing.

Som första huvudstadsregion i världen har Stockholmsregionen nu en helt fossilfri kollektivtrafik på land, i och med att de sista SL-bussarna som drevs på icke förnyelsebara drivmedel nu har fasats ut. Vid årsskiftet försvann sju av de nio kvarvarande dieselbussarna och sedan fanns bara två små bussar kvar – en på Tynningö och en på Ornö. Först ställdes Tynningöbussen om och nu har även bussen på Ornö börjat tankas med förnyelsebart drivmedel.

Övergången till en fossilfri busstrafik för SL startade på allvar år 2006. Då var två av tio SL-bussar miljöbussar. Först kom etanolbussar och biogasbussar. Nyligen inleddes en mer omfattande elektrifiering av busstrafiken när stadsbusstrafiken i Norrtälje blev helt eldriven.

– Jag är mycket stolt och glad över detta. Vi har inte bara visat att detta är möjligt, vi har fått en historisk omställning på plats och det många år innan uppsatt mål.Det är extra roligt att SL och Stockholm nu tar ledartröjan i omställningen till mer hållbart, säger Stockholms läns trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M).

Sverige har nationellt ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och Stockholms läns landstings mål var övergång till 100 procent förnybart i busstrafiken år 2025.

– Att vi redan sju år före utsatt tid når målet om en fossilfri fordonsflotta är ett fantastiskt resultat. Med en fossilfri fordonsflotta minskar landstingets klimatavtryck. Nu kan vi ta nästa steg för att minska klimatavtrycket och få ännu fler att välja kollektivtrafiken genom satsningar på elektrifiering, innovation och digitalisering av trafiken, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)