Den första bussen för Karlstadsstråket, den nya superbusslinjen mellan Rud och centrum är precis färdigbyggd hos busstillverkaren VDL. Bussen ställs från och med tisdagen ut på den stora Innotransmässan i Berlin som flera busstillverkare har valt att medverka på istället för IAA i Hannover senare i veckan.
Karlstad har beställt fyra bussar från VDL och de är helt elektrifierade och kan ta 140 resenärer.
– Det har varit en lång process och ett stort arbete med kravspecifikation, design och utformning. Vi känner oss mycket nöjda med resultatet och är förväntansfulla över att få visa upp bussarna för Karlstadsborna, säger Mathias Lindgren affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.
Karlstadsbuss blir först i Sverige med en serieproducerad ledbuss som drivs med el och hos VDL är man stolta över att få leverera de nya bussarna. Även Umeå och Helsingborg ska få fullelektriska ledbussar från VDL.

Karlstadsbuss blir först i Sverige med helelktriska ledbussar. Samma modell har beställts av bland andra Umeå och Arriva i Helsingborg. Foto: VDL.
– Vi arbetar ständigt med att vidareutveckla elektromobilitet för att åstadkomma en renare stadsmiljö och en hälsosammare livsmiljö för medborgarna. Vi är stolta att genom den här leveransen till Karlstad vara med och bidra till en ökad hållbarhet inom kollektiv stadstrafik i Sverige, säger Sami Ojamo, affärsutvecklingschef hos VDL kollektivtrafik Norden.
Även inom Keolis, som ansvarar för drift och underhåll av de nya bussarna, ser man fram emot den nya satsningen med en snabblinje i Karlstad.
– I Karlstad har vi redan Sveriges nöjdaste resenärer och genom den här satsningen kan Keolis fortsatt ligga i framkant i branschen och aktivt driva utvecklingen framåt, säger Stefan Gustavsson, affärsområdeschef hos Keolis.
VDL SLFA-181 Electric är en 18,1 meter lång låggolvsbuss och har en helelektrisk drivlina. Bussarna till Karlstad har en flexibel inredning med maximalt med ståplatser samt tolv klaffstolar för att passa de stora passagerarflöden som väntas på Karlstads nya BRT-linje.
Golvet är i trälaminat och bussarna har självklart USB-uttag för resenärerna. Laddning sker via pantograf som sänks ner mot bussen från laddstationerna. Maximal laddkapacitet är 450 kW, vilket innebär att batterierna kan laddas fulla på 35 minuter vid snabbladdning. I depå sker laddning via konventionella CCS-kontakter.
Klimatanläggningen har värmepump för att uppvärmning vid kyla och dessutom finns en extra, HVO-driven värmare.
Lämna ett svar