Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya elbussversioner från VDL

VDL lanserar två nya versioner av sin helelektriska stadsbuss Citea Electric.

Den holländska busstillverkaren VDL breddar sin produktportfölj med två nya elbussar. Det är stadsbussen Citea som nu kommer även som lågentrébuss i två längder, 12 respektive 12,9 meter. Samtidigt lanserar VDL nyheter när det gäller både batterier och laddteknik. Batterierna blir energitätare och VDL kan också leverera elbussar för laddning via pantograf som sänks ner från laddstationen, som exempelvis på de elbussar man ska leverera till Karlstad och som vi nyligen rapporterat om.

De första lågentrébussarna, Citea SLE Electric, kommer att sättas i trafik nästa år. I likhet med långentréversionen av dieseldrivna Citea är de elektriska lågentréversionerna avsedda för stads- och lokaltrafik. Bussarna kan fås med en rad olika dörrlösningar och en flexibel inredning.

Som standard är Citea SLE Electric utrustad med VDL:s nya batteripaket på 216 kWh, men kan som alternativ fås med batteripaket på 288 kWh. Det ger bussen en räckvidd på 100 – 200 kilometer utan tilläggsladdning. Båda längderna, 12 respektive 1§2,9 meter, har i standardutförande CCS-kontakt för depåladdning. Som tillägg kan Citea SLE Electric också laddas med pantograf med kapacitet på upp till 450 kW, antingen via en pantograf som är monterad på busstaket eller en pantograf som sänks ner mot bussen vid särskilda laddstationer.

Med pantografladdning och en laddare på 450 kW tar en tilläggsladdning 45 minuter.

Med de nya batterierna och en kombination av depå- och snabbladdning kan bussarna enligt VDL klara upp till 500 kilometer om dagen.

Hittills har VDL levererat mer än 250 Citea Electric i olika versioner till länder i Västeuropa.

Lanseringen av de två nya versionerna av Citea Electric är också ett tecken på hur konkurrensen om elbussmarknaden snabbt hårdnar. För många tillverkare gäller det att vara först med produkter som svarar upp mot efterfrågan och att inte komma på efterkälken så att andra aktörer tar åt sig en stor del av kakan.

VDL satsar också mycket på att öka batterikapaciteten och enligt företaget har man nu ökat energitätheten i batterierna så att kapaciteten har ökat med cirka 20 procent. Därmed kan man erbjuda två nya, luftkylda batterisystem på 216 respektive 288 kWh och med en laddkapacitet på mellan 300 och 450 kW.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)