Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En elbussladdare för flera laddtekniker

Heliox som är en av de stora leverantörerna av laddstationer till elbussar introducerar nu en lösning som gör att en laddare kan användas för bussar med flera olika gränssnitt, som hr en Volvo (bortre bussen) som använder Oppcharge och en VDL med Bus-Up. Foto: Heliox.

Nu introduceras en laddare för elbussar som klarar flera standarder. Därmed kan operatörer av elbussar få en ännu större flexibilitet när det gäller val av elbussar och laddteknik. Bakom lösningen ligger holländska Heliox, som är en av de stora europeiska leverantörerna av laddstationer till batteribussar. Bland annat blev det nyligen klart att Heliox ska leverera laddutrustning till Nobinas blivande flotta av eldrivna ledbussar i Oslo.

Pionjär när det gäller den nya tekniken är Luxemburg som var första europeiska land med hybridbussar och även en av de första städerna i Europa med helelektriska bussar som inte är trådbussar.

Nu är Luxemburg också först med Heliox´ nya lösning med en multistandard för laddning av bussar. Med denna kan elbussar från olika tillverkare via en laddare från Heliox ladda bussar med något av två skilda gränssnitt, Bus-Up och Oppcharge.

Det betyder att både bussar som har gränssnittet Bu-Up och gränssnittet Oppcharge kan använda samma laddare som kan skifta automatiskt från en teknik till den andra.

Först ut med tekniken är det Luxemburgbaserade bussföretaget Sales-Lentz som tillhör de europeiska pionjärerna när det gäller både hybrid- och elbussar. Företaget var exempelvis tidigt ute med hybridbussar och elbussar från Volvo som använder Oppcharge där en pantograf sänks ner mot busstaket från en laddstation.

Nu kommer Sales-Lentz att sätta nya elbussar från VDL i trafik. Dessa använder sig av Bus-Up, alltså en pantograf som lyfts från busstaket mot laddstationen.

Den nya lösningen från Heliox innebär att bussen kommunicerar med själva laddaren och bland annat talar om vilket gränssnitt den använder. En automatisk omkopplare väljer sedan vart elströmmen från laddaren ska skickas, till Bus-Upladdaren eller Oppchargeladdaren.

Fördelarna är enligt Heliox att bussar från olika tillverkare och med olika laddstandard kan använda samma laddare vilket i sin tur är kostnadseffektivt.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)