Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Synliga resenärer eftersträvas i väst

Västtrafik delar ut reflexer för att göra resenärerna synliga i höstmörkret. Foto: Eddie Löthman.

Västtrafik och fem av Västtrafiks entreprenörer satsar på att synliggöra sina resenärer i höstmörkret. Det sker genom att dela ut gratis reflexer. Förutom att minska risken för olyckor och hastiga inbromsningar, bidrar reflexer till att färre resenärer blir frånåkta på grund av att de inte syns vid hållplatsen. Med reflexer syns en fotgängare på ungefär 125 meters avstånd i mörker för en förare som mötr ett fordon med påslaget halvljus. Utan reflexer syns inte fotgängaren förrän på 20 – 30 meters avstånd.

Reflexkampanjen genomförs av Västtrafik tillsammans med trafikföretagen Keolis, Nobina, Bivab, Transdev och Nettbuss, vars förare och kundvärdar kommer att dela ut reflexer och informera resenärerna om nyttan med dem. Reflexer kommer också att finnas i Västtrafikbutikerna.

Kampanjen pågår under veckorna 44 och 45 i hela Västra Götaland.

– Fördelarna att bära reflex är många och att synas i höst- och vintermörkret är lika viktigt på landet som i mer tätbebyggda områden. Faktum är att flest olyckor sker där gatubelysningen är tänd, säger Anders Larsson, säkerhetsansvarig på Västtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)