Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafiken Kronoberg vill inte stoppa bullrande bussar

Länstrafiken Kronoberg vill inte begränsa användningen av bullrande bussar. Problemet ligger i felbyggda hus och hos Växjö kommun, anser Länstrafiken. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

De långvariga problemen med buller från biogasdrivna stadsbussar i Växjö är ännu långt från en lösning. I slutet av september begränsade miljö- och hälsoskyddsnämnden i Växjö användningen av gasbussar i stadstrafiken eftersom de bullrade för mycket, i synnerhet med lågfrekvent buller. Samtidigt krävde nämnden att Region Kronoberg och Länstrafiken senast till årsskiftet skulle presentera en plan på hur man ska komma tillrätta med bullerstörningarna. Nu säger Länstrafiken nej till kraven i ett överklagande till Länsstyrelsen. Istället skyller Länstrafiken på Växjö kommun och på felbyggda hus.

I sitt överklagande skriver Länstrafiken att allt ”pekar på att kommunen är ansvarigt subjekt för bullerproblemet” eftersom det är kommunen som har krävt gasbussar i stadstrafiken. Dessutom hävdar Länstrafiken att bussarna är godkända och lever upp till samtliga krav i avtalet med kommunen.

Dessutom skyller Länstrafiken på att de som störs av det lågfrekventa bullret troligen gör det därför att de bor i hus med konstruktionsfel. ”I den mån bullerproblemen endast finns i ett mindre antal bostäder beror problemen sannolikt på undermålig dämpning på grund av byggnadernas konstruktion och isolering. I sådant fall är rimligen den enskilda fastighetsägaren ansvarig”, skriver Länstrafiken i sitt överklagande.

De gasbussar som miljö- och häsloskyddsnämnden vill begränsa användningen av är av modell Mercedes-Benz Citaro från 2012. Sedan gasbussarna sattes i trafik har kommunen fått in en rad klagomål från invånare som störs av bullret från bussarna.

Bullret från bussarna har en ovanlig lågfrekvent karaktär som är svår att dämpa. Det har lett till en omfattande utredning av möjliga åtgärder. Många parter har varit inblandade och Växjö kommun har fått invänta flera olika externa utredningar innan man beslutade om en begränsning av användningen av bussarna – en begränsning som Länstrafiken alltså inte vill veta av.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)