Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bältesanvändning i buss fortfarande låg – regional trafik utmaning

Anna Grönlund, vice vd, Sveriges Bussföretag: Den största utmaningen är regional trafik, här är bältesanvändningen idag 25 procent att jämföra med 90 procent i turist- och beställningstrafiken,

Bara 34 procent av busspassagerarna i Sverige använder säkerhetsbälte enligt en aktuell undersökning från VTI. Den största utmaningen är att få resenärer i regional linjetrafik och i förortstrafik utanför storstäderna att använda säkerhetsbälte. Och i storstäderna Stockholm och Göteborg använder färre än varannan bussförare säkerhetsbälte. Bätesanvändningen i bussar var temat för ett seminarium som i veckan arrangerad av Cajoma Consulting i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF.

På seminariet framgick det att det är värdefullt att mäta bältesanvändningen för att få ett faktaunderlag för att arbeta med att öka användningen av bälte. Alla resenärer känner inte till skyldigheten att använda bälte eller förstår nyttan av det. Den största utmaningen är användandet av bälte i regional linjetrafik och i förortstrafik utanför storstäderna.

Bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent. Kvinnor använder oftare bälte än män.

– Vi kan inte vänta oss att sittande passagerare ska ta på sig bältet när vi tillåter att andra passagerare står upp i en fullsatt buss, sa Marie Nordén generalsekreterare NTF.

– Här måste politikerna ta ett större ansvar.

– Statistiken visar att bussen är det säkraste fordonet på väg och vi vill att det ska förbli så. Därför behöver vi göra en gemensam insats och få vuxna, gruppledare, bussförare med flera att använda bältet. När majoriteten gör på ett visst sätt följer andra efter. Den största utmaningen är regional trafik, här är bältesanvändningen idag 25 procent att jämföra med 90 procent i turist- och beställningstrafiken, säger Anna Grönlund branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

I den rapport som Cajoma Consulting tagit fram och som låg till grund för seminariet föreslås bland annat att man för att öka bältesanvändningen kan samla information genom kundundersökningar och ta med krav på bältesanvändning redan i upphandlingen. Likaså att satsa på informationskampanjer.

Att information hjälper konstaterade Per Nybom på Itra Konsult AB.

– 2005 använde två av tio bussbälten och 2017 hade det i stort sett inte hänt något. En ny mätning 2018 visade att bältesanvändningen ökade med 20 procent mellan 2017 och 2018 eftersom bussar utrustades med audiella bältespåminnare, sa han.

Konsultföretagets rapport pekar på en rad faktorer som bidrar tilkl att bältesanvändningen är låg:

• okunskap om bälteskravet
• att passagerarna känner sig säkra i bussen
• att passagerarna inte är vana att använda bälte
• grupptryck bland ungdomar som inte tycker det är coolt med bälte
• det är svårt att sova med bälte
• det är svårt för äldre eller personer med särskilda behov att använda bältet
• de som bara reser ett par hållplatser inte tycker det är någon idé att ta på sig bältet
• det är obekvämt
• tekniska problem med bältet.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)