Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis styr farten på bussar i Stockholm

Keolis planerar att införa geofencing på sina bussar i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Efter att ha infört geofencing på bussar i Göteborg och Borlänge ska Keolis också introducera tekniken för hastighetsstyrning på bussar i Stockholm. Keolis kör bland annat innerstadsbussarna och bussarna på Lidingö åt SL. Geofencing är en teknik där uppkopplade fordon kan styras på olika sätt. Bland annat kan tekniken användas så att fordonens hastighet begränsas särskilt vid exempelvis skolor eller i områden där man vill minska trafikbullret. Tekniken ser då till att hastigheten inte överskrider den valda, högsta, vare sig föraren vill det eller inte.

Geofencing kan också användas för att hindra fordon att köra in i vissa områden, eller för exempelvis hybridbussar på vissa sträckor automatiskt endast kan köras på el.

Keolis siktar på att tekniken i framtiden ska bli standard i ders bussar i Storstockholm, skriver Stockholmdirekt.

– Vi köper runt 100-150 nya bussar varje år och nästa gång vi köper en större omgång ska den här tekniken vara implementerad. Vi vill vara föregångare i den här omställningen, säger Karl Orton, chef för verksamhetsstöd på Keolis, till Stockholmdirekt.

Bland fördelarna med geofencing är ökad trafiksäkerhet, bättre ekonomi och minskad miljöpåverkan.

– Det handlar också om ett arbetsmiljöansvar för våra förare. Vi vill få ner stressen och tempot i trafiken, säger Karl Orton.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Anna och Ulrika möter..., Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)