Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis sprider kunskap om framkomlighet för bussar

Framkomlighetsproblemen ökar för busstrafiken i allt fler större städer. Foto: Ulo Maasing.

Framkomlighetsproblemen för bussarna ökar i allt fler större städer i landet. Samtidigt som städerna växer ökar konkurrensen om gatuutrymmet och gatumiljön förändras med följd att busslinjer tillfälligt läggs om och hållplatser dras in eller flyttas. Nu ska kunskap och erfarenheter om åtgärder för busstrafikens framkomlighet spridas så att andra kan dra nytta av erfarenheterna från Storstockholm.

Bussoperatören Keolis har tillsammans med Trafikförvaltningen i Stockholms län och Stockholms stad nu fått anslag från Svenska Bussbranschens Riksförbunds utvecklingsfond. Pengarna går till ett projekt som ska sprida kunskap och erfarenhet kring de vanligaste framkomlighetsåtgärderna och främja en ökad nationell samverkan i frågan.

– Keolis arbetar sedan en tid tillbaka med att proaktivt förbättra framkomligheten för vår busstrafik. Vi har god samverkan med Trafikförvaltningen och Stockholms stad och är glada över att få utvärdera våra insatser och dela med oss av resultaten till bussbranschen, säger Astrid Adelsköld, framkomlighetschef på Keolis.

Det nya projektet utgörs av en effektbedömning för ett antal typåtgärder som används för att öka busstrafikens framkomlighet i stadsmiljö. Bedömningen ska bland annat innehålla påverkan på busstrafikens restider, hastighet, pålitlighet och förutsägbarhet. Den samhällsekonomiska nyttan och kostnaden ska även bedömas.

– Projektet är tänkt att stärka och utveckla den svenska bussbranschen. Vi ser den här typen av framkomlighetsåtgärder som ett steg i en positiv utveckling av resor med buss, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Arbetet ska bland annat mynna ut i en broschyr som ska kunna användas som beslutsunderlag för tjänstemän hos operatörer, kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter samt politiker och beslutsfattare i Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Dett är bra med att man vill göra nånting men jag tycker att man skulle fråga oss förare vad vi tycker och tänker, i all Era till förskare och andra men vi lever i denna miljö och detta är göte konstig att ingen vill fråga oss.
    Förslag:
    1. att resenerer ska kliva på och av på alla dörrar dvs. sätta biljet läsare vid varje dörr som i alla andra städer i EU resten av världen för snabbare och smidigare på/av stignig
    2. gör inte förar avlösningar mitt på linje
    3. vi har buss filler men de funkar inte pga. folk skiter i de, så skafa flera polis eller kameror som tar bild på bilar dvs. reg.nr. och skicka böte hem, så folk sluta köra och parker i bussfil
    detta funkar i andra länder varför skulle inte funka här
    (vi är alla känsliga när detta gäller plånboken)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)