Buss- och lastbilstillverkaren MAN har engagerat sig i två stora tyska forskningsprojekt om självkörande, autonoma, fordon i stadstrafik. De båda projekten, @City och @Cityu-AF, backas upp av det tyska närings- och energidepartementet och av femton aktörer inom fordonsindustrin, underleverantörer till denna, mjukvarutvecklare och forskningsinstitutioner. Den tyska regeringen stöttar de båda projekten med 20 miljoner euro, cirka 206 miljoner kronor.
Bakgrunden är att automatiserade fordon i en nära framtid väntas bli vanliga på gator och vägar. Samtidigt är trafikmiljön i städer komplex och ställer mycket högre krav på teknik för självkörande fordon än den jämförelsevis enkla trafikmiljön på exempelvis motorvägar.
– Automatiserad körning är en av de centrala idéerna när det gäller morgondagens transporter. Det kan vara en betydande hjälp för att minska antalet olyckor och göra trafiken effektiv och redo för framtidslösningar i städer, säger Patrick Ernst som är projektledare för @City-AF inom MAN Truck&Bus.
– Den automatiserade stadsbussen kommer att ha en viktig roll i detta. Jag är övertygad om att den i framtiden kommer att vara en integrerad, central del av trafiken i städerna.
För att simulera olika, automatiserade funktioner och göra det möjligt att testa dem under realistiska förhållanden kommer MAN att utrusta en stadsbuss med sensorer och manöversystem. Bussen ska sedan fungera som ett testfordon.
– Dessutom kommer våra experter att utveckla stödsystem som ska gör det möjligt att köra in automatiskt till en busshållplats, säger Patrick Ernst.
MAN är dock varken ensamt eller först när det gäller att utveckla olika lösningar för mer eller mindre autonom körning. Flera busstillverkare arbetar med sådana tekniklösningar. I juni visade exempelvis Volvo Bussar hur långt man har kommit med automatisk körning till och från hållplatser – något som vi då presenterade i ett utförligt reportage, Volvobussen som kör sig själv, som du hittar här.
Lämna ett svar