
Till staden Dunkerque levererar BYD midibussar av samma modell som Nobina ska köra i Ale kommun på Västkusten. Foto: BYD.
Den kinesiska busstillverkaren BYD:s fabrik i Beauvais, Frankrike, är nu igång på allvar. Leveranserna av flera olika modeller av fullelektriska stadsbussar har inletts och flera franska städer sätter under januari elbussar från fabriken i trafik. I Skandinavien är Nobina stor kund hos BYD, med företagets elbussar i trafik i Norrtälje, Ängelholm och Oslo samt med bussar till en rad andra städer på gång. BYD har även haft framgång hos Transdev i Sverige med tolv bussar i trafik i Eskilstuna.
BYD:s fabrik i Allone nära staden Beauvais är en monteringsanläggning och har redan levererat tre modeller av fullelektriska bussar till städerna Beauvais, Dunkerque och Orléans.
Som vi tidigare rapporterat gick premiärleveransen, två tolvmetersbussar, till Beauvais. Samma modell ska under året av Nobina sättas i trafik i bland annat Landskrona, Nyköping, Lidköping, Katrineholm och Flen.

Keolis har tagit emot den förta 18-meters fullelektriska ledbussen från BYD:s franska fabrik. Foto: BYD.
Innan julhelgen fick Dunkerque ta emot tre 8,7-meters elektriska midibussar till stadens kollektivtrafik som körs av Transdev. Bussarna ska där köra en linje som binder samman ett antal större hållplatser i centrum, bland annat järnvägsstationen, universitetet och stadshuset. Linjen har nolltaxa. Bussarna laddas i depå nattetid och klarar på en laddning den dagliga körsträckan på 200 kilometer. Liknande midibussar från BYD har av Nobina beställts för trafik i Ale kommun.
Keolis har tagit emot en första 18-meters fullelektrisk ledbuss av samma typ som Nobina ska sätta i trafik i Borås och Oslo. Sedan i vintras rullar för övrigt två BYD fullelektriska ledbussar i den norska huvudstaden.
Lämna ett svar