Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BYD:s franska bussfabrik nu igång

Till staden Dunkerque levererar BYD midibussar av samma modell som Nobina ska köra i Ale kommun på Västkusten. Foto: BYD.

Den kinesiska busstillverkaren BYD:s fabrik i Beauvais, Frankrike, är nu igång på allvar. Leveranserna av flera olika modeller av fullelektriska stadsbussar har inletts och flera franska städer sätter under januari elbussar från fabriken i trafik. I Skandinavien är Nobina stor kund hos BYD, med företagets elbussar i trafik i Norrtälje, Ängelholm och Oslo samt med bussar till en rad andra städer på gång. BYD har även haft framgång hos Transdev i Sverige med tolv bussar i trafik i Eskilstuna.

BYD:s fabrik i Allone nära staden Beauvais är en monteringsanläggning och har redan levererat tre modeller av fullelektriska bussar till städerna Beauvais, Dunkerque och Orléans.

Två elbussar från BYD framför katedralen i Beauvais,. Foto: BYD.

Som vi tidigare rapporterat gick premiärleveransen, två tolvmetersbussar, till Beauvais. Samma modell ska under året av Nobina sättas i trafik i bland annat Landskrona, Nyköping, Lidköping, Katrineholm och Flen.

Keolis har tagit emot den förta 18-meters fullelektriska ledbussen från BYD:s franska fabrik. Foto: BYD.

Innan julhelgen fick Dunkerque ta emot tre 8,7-meters elektriska midibussar till stadens kollektivtrafik som körs av Transdev. Bussarna ska där köra en linje som binder samman ett antal större hållplatser i centrum, bland annat järnvägsstationen, universitetet och stadshuset. Linjen har nolltaxa. Bussarna laddas i depå nattetid och klarar på en laddning den dagliga körsträckan på 200 kilometer. Liknande midibussar från BYD har av Nobina beställts för trafik i Ale kommun.

Keolis har tagit emot en första 18-meters fullelektrisk ledbuss av samma typ som Nobina ska sätta i trafik i Borås och Oslo. Sedan i vintras rullar för övrigt två BYD fullelektriska ledbussar i den norska huvudstaden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)