Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre av fyra allianspartier svänger om elskatt för elbussar

När riksdagen på onsdagen ska rösta om budgeten för 2019 har (L), (KD) och (M) övergett sitt tidigare krav på att elskatten för elbussar ska tas bort. Bild: Ulo Maasing.

När riksdagen på onsdagen ska rösta om budgeten för 2019 är elbussarna förlorare. Av allianspartierna är det bara centern som föreslår att elskatten på elbussar ska avskaffas, något som tidigare även liberalerna, kristdemokraterna och moderaterna har begärt. Men de tre senare partierna har i sina budgetförslag gjort en U-sväng och slopat kravet som har drivits hårt av bland andra Sveriges Bussföretag.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, beklagar att (M) och (KD) har ändrat sin tidigare linje och inte att Moderaterna och Kristdemokraterna inte föreslår att skatten på elektricitet för busstrafik tas bort så som Centerpartiet föreslår.

El som används till järnväg, pendeltåg, tunnelbana och spårvagn är skattebefriad, men inte el som används till elbussar.

Det är inte logiskt, framhåller Transportföretagen.

– För att påskynda introduktionen av eldrivna bussar i kollektivtrafiken är det självklart att busstrafiken ska ha samma skatt som tågtrafiken, det vill säga ingen skatt på elen, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

– För att minska utsläppen från transportsektorn behövs det innovationer och ny teknik.

– Vi ska jaga utsläppen, inte transporterna. Det behövs en nationell strategi för elektrifiering av transportsektorn på bred front, säger Perbo.

– För att påskynda introduktionen av eldrivna bussar i kollektivtrafiken anser Centerpartiet att busstrafiken bör ha samma skatteförhållanden som tågtrafiken, skriver centern i sin budgetmotion.

Socialdemokraterna har tidigare hårdnackat sagt nej till avskaffad elskatt för elbussar.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)