Samtidigt som en rad städer i Europa i större eller mindre omfattning introducerar bränslecellsbussar i kollektivtrafiken skippar Hamburg tekniken. Staden är en av pionjärerna när det gäller bränslecellsbussar och har haft fyra Mercedes-Benz Citaro stadsbussar med bränsleceller i reguljär trafik sedan 2011. Nu har lokaltrafiken, Hamburger Hochbahn, bestämt sig för att lämna tillbaka bussarna till tillverkaren.
Som huvudskäl anger Hamburger Hochbahn att bussarna inte byggs seriemässigt, rapporterar det tyska radio- och TV-bolaget NDR, Norddeutsche Rundfunk.
Ett annat skäl till att sluta med bränslecellsbussarna är enligt Hamburger Hochbahn att det är problematiskt att lagra vätgas i bostadsområden. Dessutom ökar man flottan av batteribussar i år till 35 fordon – 25 Mercedes-Benz eCitaro och tio Solaris Urbino 12 electric.
Politikerna i Hamburg har beslutat att från och med nästa år endast köpa in nmollemissionsbussar till lokaltrafiken.
Lämna ett svar