Starten för trafik med elbussar i Skellefteå försenas sedan en konkurrent till elbusstillverkaren Hybricon överklagat Skellefteå Buss upphandling av elbussar, vilket vi nyligen rapporterat om. Hybricon vann upphandlingen i januari, men sedan överklagandetiden två gånger förlängts av kommunägda Skellefteå Buss har nu Volvoåterförsäljaren Wist Last och Buss begärt en överprövning av upphandlingen.
Det var i mitten av januari som Hybricon vann Skellefteå Buss upphandling av sex tolvmeters elbussar samt laddinfrastruktur. avtalet är värt 35 miljoner kronor och innehåller även en option på ytterligare sex bussar under en treårsperiod.
Wist Last och Buss har överklagat upphandlingen eftersom man menar att Hybricons vinnande anbud brister på flera punkter. En punkt gäller ett skallkrav där Hybricon fick möjlighet att komplettera sitt anbud efter anbudsöppning, samtidigt som konkurrentens anbud diskvalificerades eftersom samma skallkrav inte var uppfyllt.
Wist hävdar också att Hybricon inte uppfyller upphandlingens krav på omsättning utan istället hänvisar till en underleverantör.
Parterna har fram till den 19 februari på sig för att komma in med sina yttranden till förvaltningsrätten.
När Skellefteå Buss gick ut med sin upphandling av sex elbussar till stadstrafiken i Skellefteå kom inte mindre än fem företag in med anbud. Upphandlingen är nu överklagad av ett av dessa. Av de fem företag som bjöd på trafiken diskvalificerade Skellefteå Buss tre.
De fem företag som bjöd på de sex elbussarna med tillhörande laddinfrastruktur var Ebusco (Nederländerna), Hybricon Lecab Lastbilar (Scaniaåterförsäljare), Linker (Finland)samt Wist Last & Buss (Volvoåterförsäljare)
Endast Hybricons och Wists anbud godkändes av upphandlaren. Hybricons pris var 36 129 000 kronor och Wists 42 191 760 kronor.
Linkers anbud diskvalificerades därför att företaget inte uppfyllde de krav som upphandlaren ställde när det gäller säkerhetsbälten och kamera som visar mittdörren. Dessutom saknades uppgift om omsättning så att upphandlaren kunde räkna ut om Linker klarar kravet på minsta omsättning. Inte heller hade Linker lömnat in något svarsformulär om energiförbrukningen.
Ebusco klarade inte skallkravet på en genomsnittsomsättning på 60 miljoner kronor under treårsperioden 2015 –2017.
Lecabs anbud bedömdes inte av Skellefteå Buss med motiveringen att anbudet inte kan vinna, trots att full poäng utdelades.
Lämna ett svar