Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gotlandsbuss: Gasen räcker inte för att klara upphandlingskrav

Nya avslöjanden om upphandlingen på Gotland: Biogasen räcker inte för att klara regionens krav. Foto: Ulo Maasing.

Fler uppseendeväckande detaljer i Region Gotlands upphandling av busstrafik fortsätter att komma fram. Som vi tidigare rapporterat har Gotlandsbuss, som kör linjetrafiken på ön idag, beslutat att inte delta i upphandlingen som bara ska gälla tre år, 2020 – 2023. Nu har Gotlandsbuss skrivit till regionledningen och talat om varför de vill att förvaltningsrätten överprövar upphandlingen redan innan anbuden har kommit in.

I en skrivelse till regiondirektören Peter Lindvall som Gotlands Allehanda har tagit del av skriver Gotlandsbuss´ vd Göran Hult att det finns stora brister vad gäller transparens, förutsägbarhet och proportionalitet i upphandlingen. Genom att skriva till regionledningen vill Gotlandsbuss ge regionen en möjlighet att agera, avbryta upphandlingen och göra en ny.

Bland det som Gotlandsbuss kritiserar hårt är den korta avtalstiden, att upphandlaren struntar i branschens gemensamma indexrekommendationer och kravet att 70 procent av bussarna ska drivas med biogas under 3,5 år. När upphandlaren får en fråga om hur det stämmer med den treåriga avtalsperioden svarar regionen att man ändrar det till ”hela avtalsperioden”.

Gasen räcker inte
Men för två år sedan fattade Regionstyrelsen det drivmedelsbeslut där kravet finns på att 70 procent av bussarna ska var biogasdrivna. Och kommunalrättsligt kan ett beslut som har fattats av ett organ bara ändras av samma organ. Beslutet om gasbussar kan alltså bara ändras av Regionstyrelsen – men har nu ändrats av upphandlaren.

– Regionstyrelsens beslut gällde en annan upphandling där avtal skulle skrivas på åtta år, men den upphandlingen genomförs inte, skriver upphandlaren och hänvisar till ”gällande beslut som fattats efter drivmedelsbeslutet” och talar om ”interna beslut” och ”ställningstaganden”.

När man får frågan om de interna besluten avfärdar upphandlaren det med att det handlar om arbetsmaterial och inte offentliga handlingar. ”Den upphandlande enheten anser sig inte behöva förklara ytterligare”, skriver man.

Att investera i 50 biogasbussar inom en treårig avtalsperiod jämfört med ett tioårigt avtal innebär att man måste skriva av 50 miljoner kronor per år skriver Gotlandsbuss till regiondirektören.

Men det stannar inte vid det. Biogasen på Gotland kommer helt enkelt inte att räcka till alla bussar som ska köras på gas, framhåller Gotlandsbuss. Företaget har räknat ut att den lokala biogasleverantören, Biogas Gotland, minst måste tiodubbla sin kapacitet. I upphandlingsunderlqget krävs nämligen att främst lokalproducerad biogas används av bussarna. Dessutom bedömer Gotlandsbuss att det inte ens skulle vara möjligt att förhandla fram ett leveransavtal för så kort tid som tre år.

Gotlandsbuss planerar att begära att förvaltningsrätten fattar ett interimistiskt beslut som hindrar regionen att skriva något avtal innan domstolen bestämmer något annat. Men tiden är knapp. Eftersom anbuden måst vara inne den 15 april och beslutet väntas vara klart i juni kan hela upphandlingen och trafikstarten försenas av ett sådant beslut från förvaltningsrätten.

Till Gotlands Allehanda säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius(C) att man på måndag kommer att svara Gotlandsbuss.

Läs också vår ledare om upphandlingen på Gotland.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Gång på gång bevis på att upphandlaren inte har för avsikt att förbättra bussystemet, bara plocka billiga miljö-poäng

  2. Snälla Gotlandsbuss, fokus på rätt saker nu.

    Ni måste söka samarbeten för att klara upphandlingskraven utan att riska för mycket. Fordonstillverkare, generalagenturer, leasingbolag eller ett större bussbolag. Bara att glömma bankerna. Om ni utnytttjar tiden rätt kommer ni kunna ge er själva minst samma förutsättningar som alla andra bolag har.

    Lycka till, vi håller på er!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)