Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Irizar bryter in på tysk elbussmarknad

Spanska Irizar har fått sin först order på elbussar från Tyskland. Foto: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, bryter in på en ny marknad för sina batteridrivna stadsbussar. Ordern speglar de förändringar som bussmarknaden i Europa går igenom i samband med att busstrafiken i städerna elektrifieras allt mer. Inte minst på kontinenten, men delvis även i Sverige, har nya aktörer erövrat marknadsandelar på bekostnad av de tidigare dominerande busstillverkarna.

Irizar har nu fått en beställning på tio batteridrivna, tolv meter långa stadsbussar av modell Irizar ie till buss- och spårtrafikoperatören Rheinbahn i Düsseldorf. Bussarna tillhör en ny generation av modellen som sedan 2014 har varit i trafik i ett antal städer i Europa. Bland annat har vikten minskats med tio procent, samtidigt som passagerarkapaciteten har ökat och är nu 74 passagerare.

Bussarna har två dörrar, 34 sittplatser och tre rullstolsplatser. Räckvidden uppges till 200 – 220 kilometer. Laddning sker nattetid i depå via Combo 2-CCS-kontakter och en energi på 300 kWh.

Bussarna ska levereras senare i år och under det första kvartalet 2020.

Irizar var för övrigt en av de fyra busstillverkare som la anbud på elbussar till Skellefteå Buss. De övriga var Linkker, Hybricon och VBolvo Bussar (via Wist Last & Buss). Den upphandlingen är för övrigt uppe till rättslig prövning i förvaltningsrätten.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)