Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Holländsk stororder på elbussar – genombrott för liten elbusstillverkare

En av de VDL Citea Electric ledbussar som redan idag rullar hos holländska Qbuzz. Nu har företaget beställt 164 helelektriska bussar för trafik norra Nederländerna och fler kommer. Samtidigt har busstillverkaren Ebusco fått sin första stora order. Foto: Jan Oosterhuis/Wikimedia Commons.

Det stora holländska bussföretaget Qbuzz storsatsar nu på elbussar. Qbuzz vann nyligen en trafikupphandling i provinserna Groningen och Drenthe i norra Nederländerna. Företaget har som mål att minska utsläppen av koldioxid med 90 procent. Därför har Qbuzz beställt 164 fullelektriska bussar som ska sättas i trafik vid avtalsstarten den 19 december. Befintliga Euro VI-dieselbussar ska istället börja köras på HVO.

Ordern från Qbuzz innebär ett genombrott för den holländska busstillverkaren Ebusco, som i praktiken till stora delar bygger sina bussar på kinesiska Golden Dragon. Ebusco ska leverera 60 fullelektriska bussar av modell Ebusco 2.2 för regionaltrafik. Bussarna har batteripaket som gör att de klarar en trafikdag med depåladdning nattetid.

Till fem regionbusslinjer som körs under varumärket Qlink har Qbuzz beställt 59 fullelektriska bussar från Heuliez som ägs av Iveco Bus. Dessa kompletterar de tio elbussar från VDFL som redan går i trafik på Qlink. Ytterligare tre Qlinklinjer ska elektrifieras vid en senare tidpunkt.

45 fullelektriska bussar ska leverras av VDL. Det är elva VDL Citea SLFA-180 Electric, alltså 18-meters fullelektriska ledbussar, samt 32 VDL Cita SLF-120 Electric för trafik i städerna Emmen, Assen och Groningen.

Förutom de 164 nya elbussarna har Qbuzz en stor flotta av enplansbussar från Mercedes-Benz och Setra samt dubbeldäckare från Van Hool. På dessa ska Qbuzz skifta från diesel till syntetdieseln HVO.

Qbuzz överväger dessutom att nästa år köpa 20 eller 30 bränslecellsbussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)