Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världspremiär för självkörande elektrisk Volvobuss

På tisdagen visade Volvo och det tekniska universitetet NTU i Singapore upp Volvos första, självkörande elbuss för verklig trafik. Foto: NTU.

Volvo Bussar och den tekniska högskolan NTU (Nanyang Technological University) i Singapore presenterade på tisdagen vad man hävdar är världens första fullstora, självkörande elbuss  trafik. NTU och Volvo inledde för ett drygt år sedan ett samarbete om forskning och utveckling av självkörande elbussar och nu har projektet kommit så långt att den först bussen rullar på ett avgränsat område. Inom kort ska den trafikera NTU:s universitetsområde, alltså dess campus, och senare även gator utanför detta.

Projektet ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Singapore har uttalat att självkörande bussar ska införas i flera områden i landet år 2022.

Först i världen är mana dock inte. Kinesiska busstillverkare testar självkörande elbussar i trafik sedan en tid.

– Vi är mycket stolta att kunna presentera vår elbuss med självkörande teknik. Den representerar en milstolpe för branschen och är ett viktigt steg framåt när det gäller vår vision om renare, säkrare och smartare städer, sa Volvo Bussars vd Håkan Agnevall i samband med premiären på tisdagen.

– Resan mot helt självkörande bussar är utan tvekan komplicerad och vårt partnerskap med NTU och LTU (Transportdepartementet i Singapore) är av avgörande betydelse för att förverkliga denna vision, liksom vår för vårt mål att alltid sätta säkerheten i först rummet.

Bussen har fyra Lidar-sensorer som gör att den upptäcker och stannar för föremål som kommer i dess väg. Bild: Volvo Bussar.

Den självkörande elbussen är en enplans Volvo 7900 Electric som kan ta omkring 80 passagerare och har 36 sittplatser. Bussen är emissionsfri och förbrukar 80 procent mindre energi än en motsvarande dieselbuss.

Bussen är försedd med ett stort antal sensorer och navigationsinstrument som hanteras av ett system för artificiell intelligens (AI). Bland annat finns sensorer för att känna av ljus och avstånd, 3D-kameror och ett avancerat GPS-system som använder en mängd data och som har en precision på upp till en centimeter. Ett annat system känner av även små höjd och fartskillnader vilket förbättrar bussens navigation på ojämn väg och i skarpa kurvor. Därmed blir resan mjukare och behagligare för resenärerna.

Sensorerna, navigationsinstrumenten och AI-systemet har utvecklats av forskare vid NTU och uppges göra det möjligt för bussen att köra autonomt genom tät trafik och även i tropiska förhållanden med våldsamma skyfall.

AI-systemet skyddas av avancerade system för cybersäkerhet och brandväggar för att hindra oönskade intrång i systemet och för att kunna erbjuda maximal säkerhet och pålitlighet.

I april kommer en andra testbuss från Volvo. Den ska bland annat testas i en depå hos lokaltrafikföretaget i Singapore, SMRT. Där ska bussen rangeras autonomt, bland annat till tvätthallar och uppställningsplatser där den laddas.

Även ABB är engagerat i projektet och utvecklar snabbladdningssystem för autonoma bussar, både i depå och ute på linjen. Systemen ska följa branschstandarden OppCharge.

Snabbladdningen sker med en effekt på 300 kW via en pantograf som sänks ner mot bussen från laddstationen. Laddtiden uppges till tre – sex minuter.

När den första bussen levererades till Singapore framhöll Joakim Jonsson, Volvos projektledare för självkörande bussar, att samarbetsprojekt av det slag man nu bedriver i Singapore har betydande fördelar.

– Teknologi som fungerar i en del av världen fungerar inte nödvändigtvis bra i en annan del. I Singapore måste bussarna exempelvis vara helt autonoma.De ska inte vara beroende av infrastruktur längs vägen utan till exempel själva kunna läsa vägmärken.

– Singapore är en av de länder i världen som är längst framme när det gäller automatisering och människors acceptans av automatisering, men ligger inte alls lika högt när det gäller tillverkningsindustri. Sverige, däremot, har en stark industrisektor. Det gör oss till perfekta partners,

Fram tills nu har bussarna testats på en avgränsad testbana som är stor som två fotbollsplaner och har byggts upp med låtsasbyggnader. Men nu är det alltså skarpt läge för självkörande, eldrivna Volvobussar.

Här är en kort video från NTU som presenterar projektet:

Här är ytterligare en video från premiären, denna gång från Volvo med bland annat en intervju med Volvo Bussars vd Håkan Agnevall:

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)