Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ystad laddar för dubbelpremiär

Den 18 augusti blir stadsbussarna i Ystad elektriska. Samtidigt får Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro svensk premiär i reguljär trafik. Den gångna veckan och nästa provar Bergkvarabuss ett exemplar i Ystad. De bussar som ska trafikera staden levereras i sommar. Foto: Ulo Maasing.

I sommar blir det dubbelpremiär i Ystad. Dels blir stadsbusstrafiken elektrifierad, dels är det första gången Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro sätts i trafik i Sverige. I veckan presenterades satsningen av operatören Bergkvarabuss för branschfolk och media. Bussmagasinet var naturligtvis på plats.

Elbussarna fortsätter att ta över i Skåne. Efter Ängelholm, Malmö och Landskrona kommer i sommar först Helsingborgsexpressen i Helsingborg. Kort därefter, den 18 augusti, blir det elektrisk premiär i Ystad. Dubbelpremiär.

Förutom att stadsbussarna blir eldrivna debuterar då också Mercedes-Benz nya, eldrivna stadsbuss eCitaro i svensk kollektivtrafik. Övergången till elbussar sker under pågående trafikavtal, inte i samband med en trafikupphandling.

– Det har funnits ett klart uttalat intresse för en elektrifiering från såväl Ystads kommun som från Skånetrafiken och från oss, sa operatören Bergkvarabuss´ områdeschef Joakim Kjellsson.

– Och även om det naturligtvis är mer komplicerat att elektrifiera inom ett befintligt avtal än i samband med en upphandling så går det att göra på ett bra sätt om viljan finns hos parterna.

Enligt vad bussmagasinet.se erfar var Bergkvarabuss´ vd och tidigare huvudägare så inriktad på en elbussatsning att företaget beställde bussarna innan det ens fanns någon uppgörelse med kommunen och Skånetrafiken. Därmed kom också Bergkvarabuss längre fram i kön hos leverantören. I höst kommer dessutom Bergkvarabuss och Skånetrafiken att elektrifiera stadsbussarna i Trelleborg, vilket vi tidigare rapporterat om. Där sker dock skiftet till elbussar i samband trafikstart efter en upphandling.

Carl Johan Ryd, teknisk chef vid Bergkvarabuss. Foto: Ulo Maasing.

Inte buss mot buss
Att gå över från gas- eller dieselbussar till elbussar är inte bara att byta en buss mot en annan. Det kräver planering och ett nytt sätt att tänka, framhöll Carl Johan Ryd, teknisk chef hos Bergkvarabuss.

– Vi började projekteringen i september 2018. Sedan följde en rad led i arbetet, från kontakter och avtal med elleverantör till bygglov för laddstationer. Man ska inte tro att det bara är att koppla in sig på elnätet, sa han.

Själva bygget av laddstationerna på Bergkvarabuss´ depå på Koppargatan i Ystad ska ske under april och maj. Sedan följer en testperiod under juni och juli.

All laddning av bussarna ska i depån. Där byggs laddstationer med 40 kW-laddare för långsam laddning av fem bussar samt en laddstation på 150 kW för snabbladdning. Laddning sker via CCS-handske, som är europeisk standard.

– Under den långsamma laddningen nattetid tar det fem – sex timmar för en full laddning. Vi räknar med att köra cirka femton mil på en laddning. Dagtid kan dessutom en buss i taget tas in på snabbladdning på 1,5 – 2 timmar. Det är också viktigt att planera laddningen. Laststyrning för att minimera uttaget av maxeffekt är väsentlig, berättade Carl Johan Ryd.

Den 18 augusti blir stadsbussarna i Ystad elektriska med fem Mercedes-Benz eCitaro. Just nu testas trafiken med en demobuss från Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

– Nyckel till lång räckvidd är sparsam körning och litet behov av kylning och uppvärmning. Enbart att värma upp en buss kand dra mer energi än själva körningen. Därför förvärmer eller -kyler vi bussarna under laddning så att de ska ha rätt innetemperatur när de går ut från depån.

– Väl i trafik sköts uppvärmning eller kylning av en värmepump. Dessutom har vi ett krav i avtalet på tillsatsvärme vid minus fem grader eller kallare.

Småländsk laddning
Laddstationerna levereras av Gnosjöföretget GARO. Det är möjligen en doldis i elbussbranschen, men företaget började med utrustning för laddning av elfordon redan 2008. Företaget har cirka 400 anställda i flera länder.

– För att vi ska kunna följa laddarna och snabbt åtgärda eventuella fel är laddarna uppkopplade via internet. För bästa driftsäkerhet rekommenderar vi årligt underhåll, berättade Philip Miletti från GARO.

– Nästa steg för oss är högeffektsladdare, avslöjade han.

Tillgången på el är naturligtvis en nyckelfråga när man satsar på en ökad elektrifiering av busstrafiken. Hampus Enulf från EON Energidistribution konstaterade att dagens svenska elnät är ett av de äldsta i världen.

– Ökad urbanisering och elektrifiering kräver en utbyggnad av lokalnäten. Kommunerna måste ta med elektrifieringen i både sina översiktsplaner och detaljplaner, sa Hampus Enulf.

– Även bussföretag kan bidra till elförsörjningen genom att göra en effektkartläggning där man kollar in vad man har och om man kan ha ny produktion, exempelvis genom solceller. Kanske kan man också lagra energi då efterfrågan är som lägst, exempelvis i bussarna.

– Hela bussdepån är ju ett lokalt energisystem.

Underbar att köra, säger föraren Tommy Karlsson vid Bergkvarbuss om de nya elbussarna. Foto: Ulo Maasing.

Underbar
Den Mercedes-Benz eCitaro som under den senaste veckan, men också under den kommande är inte en av de bussar som framöver ska trafikera Ystad utan en demobuss från Tyskland.

De ”riktiga” bussarna levereras i sommar och kommer att vara gröna som Skånetrafikens övriga stadsbussar. De har också en inredning som specificerats av Skånetrafiken med två rullstolsplatser, 29 sittplatser och ett 40-tal ståplatser.

Tommy Karlsson är en av de förare hos Bergkvarabuss som under veckan har kört bussen medan den testats under verkliga förhållanden.

– Den är underbar att köra, säger han entusiastiskt.

– Tystnaden och frånvaron av vibrationer är något man verkligen uppskattar. Efter ett arbetspass är man inte alls lika trött som efter en dag i en konventionell buss.

– Fast det gäller att vara medveten om hur tyst bussen är även utvändigt, säger han när vi kör genom några av de trånga gatorna i Ystad centrum och där fotgängarna helt klart är omedvetna om att de har en tolv meter lång buss som sällskap.

Därför kommer de ordinarie bussarna också att utrustas med en extra varningssignal som föraren kan använda. Inget ilsket signalhorn dock, utan en vänligt plingande ringklocka.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)