
Volvo testar och utvecklar nu självkörande elbussar tillsammans med en teknisk högskola i Singapore. Bild: Volvo.
Självkörande elbussar från Volvo ska nu testas i Asiens näst minsta land, i alla fall till ytan: Singapore. Den lilla stadsstaten vill utveckla sitt kollektivtrafiksystem med autonoma, självkörande, fordon, samtidigt som man vill få ännu fler att resa kollektivt. Singapore har nämligen brist på såväl mark som arbetskraft.
Därför har den tekniska högskolan Nanyang Technological University, Singapore (NTU Singapore) etablerat ett partnerskap med Volvo. Genom samarbetet får Volvo chansen att utveckla och testa de självkörande eldrivna stadsbussar man arbetar med och som bland annat visades på ett slutet område i Göteborg i somras i samband med Volvo Ocean race.
Idag görs 67 procent av resorna i Singapore i rusningstid med kollektivtrafik. Målet är att öka det till 75 procent år 2030. Singapore vill nå det målet med hjälp av automatisering.
Nu ska Volvo och NTU visa hur de självkörande elbussarna fungerar. Tillsammans ska parterna förbereda bussarna för trafik på allmän väg.
– Men tekniken är ännu inte redo för kommersiell användning. Vk måste genomföra fler tester för att visa att bussarna är säkra att använda i vanlig trafik, säger Manish Sahi, chef för Volvo Bussar i Singapore.
Volvo Bussar började i december 2018 att testa bussarna på en avgränsad testbana som är stor som två fotbollsplaner och har byggts upp med låtsasbyggnader. Bland annat kommer man att simulera tropiska skyfall för att imitera de förhållanden under vilka de självkörande elbussarna ska gå i trafik.
Bussarna måste också klara att autonomt köra till och från depån och ladda batterierna.
– Singapore är en av de länder i världen som är längst framme när det gäller automatisering och människors acceptans av automatisering, men ligger inte alls lika högt när det gäller tillverkningsindustri. Sverige, däremot, har en stark industrisektor. Det gör oss till perfekta partners, säger Joakim Jonsson, Volvos projektledare för självkörande bussar.
Han pekar på att samarbetsprojekt av det här slaget har betydande fördelar.
– Teknologi som fungerar i en del av världen fungerar inte nödvändigtvis bra i en annan del. I Singapore måste bussarna exempelvis vara helt autonoma.De ska inte vara beroende av infrastruktur längs vägen utan till exempel själva kunna läsa vägmärken.
Lämna ett svar